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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/130324
Title: 
Aquecimento vocal para o canto erudito: teoria e prática
Other Titles: 
Vocal warm-up in classical singing: theory and practical application
Author(s): 
Institution: 
  • Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC)
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Universidade de São Paulo (USP)
ISSN: 
1676-3939
Abstract: 
  • Vocal warm-ups are essential for the technical training of the singer, for good speech and performance, as well as essential for good vocal health and a long-lasting career. Objective: To analyze the theory and practice of the vocal warm-up in classical singing, from the perspective of different professionals in the voice field including: teachers, speech therapists and singers. Method: descriptive search, quantitative in nature, cross-sectional, with a questionnaire for voice teachers, singers and audiologists. The sample consisted of 165 subjects: 86 voice teachers, 64 speech pathologists, and 15 singers. Results: Teachers of Singing (97.7 %), singers (95.3 %) and students (93.3 %) use the vocal warm-up. Conclusion: From the results we can infer that most of the professionals surveyed point to the importance of the implementation of the vocal warm-up before a performance, and the strategy used by most voice instructors, speech therapists and singers is vocalization, i.e. aesthetic warm-up.
  • A realização do aquecimento vocal se torna essencial no processo de formação técnico do cantor, para uma boa fonação e performance, indispensável para uma boa saúde vocal e longa carreira profissional. Objetivo: Analisar a teoria e a prática sobre o aquecimento vocal no canto erudito, a partir da ótica de diferentes profissionais da área da voz: professores de canto, cantores e fonoaudiólogos. Método: Pesquisa de caráter descritivo, de natureza quantitativa, de corte transversal, com aplicação de um questionário para professores de canto, cantores e fonoaudiólogos. A amostra foi composta por 165 sujeitos: 86 professores de canto, 64 cantores e 15 fonoaudiólogos. Resultados: Professores de canto (97,7%), cantores (95,3%) e fonoaudiólogos (93,3%) utilizam o aquecimento estético. Conclusão: a partir dos resultados desta pesquisa pode se inferir que a maioria dos profissionais pesquisados apontam a importância da realização do aquecimento vocal antes de uma performance, e a estratégia mais utilizada para realizar o aquecimento vocal pela maioria dos professores de canto, fonoaudiólogos e cantores é o vocalise, ou seja, aquecimento estético.
Issue Date: 
1-Jan-2014
Citation: 
Musica Hodie, v. 14, n. 2, p. 122-137, 2014.
Time Duration: 
122-137
Publisher: 
Univ Federal Goias
Keywords: 
  • Vocal warm-up
  • Singing
  • Voice
  • Music
  • Aquecimento vocal
  • Canto
  • Voz
  • Música
Source: 
http://www.musicahodie.mus.br/14.2/index.php
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/130324
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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