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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/130519
Title: 
Desempenho perceptivo-auditivo de crianças na identificação de contrastes fonológicos entre as oclusivas
Other Titles: 
Children's auditory-perceptual performance in identifying phonological contrasts among stops
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
2179-6491
Sponsorship: 
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)
Sponsorship Process Number: 
  • FAPESP: 2006/61816-4
  • FAPESP: 2010/00757-6
Abstract: 
  • PURPOSE: To verify children's auditory-perceptual performance regarding the identification of contrasts among stop; to identify which phonemes and contrasts provide greater or lesser perceptual difficulty; and to verify age-related influence in auditory-perceptual accuracy. METHODS: Information regarding the auditory-perceptual performance of 59 children (30 male and 29 female) in a task of identification of occlusive consonants in Brazilian Portuguese were selected from a database. The task consisted on the presentation of acoustic stimuli by headphones, and the choice of the picture corresponding to the word presented between two pictures displayed on the computer screen. The time of stimulus presentation and the reaction time were automatically computed by the PERCEVAL software. RESULTS: It was found an 85% auditory-perceptual accuracy and a positive correlation with age. The reaction time for errors was significantly higher than the reaction time for correct responses. According to the confusion matrix, perceptual difficulty of contrasts varied: voicing cues are more salient than articulation cues. For the variable place of articulation of occlusive consonants, it was observed an auditory-perceptual asymmetry, in which the phonetic distance plays a key role in perceptual salience. CONCLUSION: The auditory-perceptual ability regarding the identification of stop contrasts is still not stabilized in the age range studied. The auditory-perceptual mastery of occlusive contrasts occurs gradually and, within this class, there seems to be a hierarchy in mastery.
  • OBJETIVO: Investigar o desempenho perceptivo-auditivo de crianças no tocante à identificação de contrastes entre as oclusivas; identificar quais fonemas e contrastes oclusivos apresentam maior ou menor grau de dificuldade de identificação; e verificar se a idade influencia a acurácia perceptivo-auditiva. MÉTODOS: Foram selecionadas, de um banco de dados, informações referentes ao desempenho perceptivo-auditivo de 59 crianças (30 do gênero masculino e 29 do gênero feminino) em uma tarefa de identificação da classe das consoantes oclusivas do Português Brasileiro. A tarefa consistiu na apresentação do estímulo acústico, por meio de fones de ouvido, e na escolha da gravura correspondente à palavra apresentada, dentre duas possibilidades de gravuras dispostas na tela do computador. O tempo de apresentação do estímulo e o tempo de reação das crianças foram computados automaticamente pelo software PERCEVAL. RESULTADOS: Observou-se uma acurácia perceptivo-auditiva de 85% e uma correlação positiva com a idade. O tempo de resposta dos erros foi superior ao tempo de resposta dos acertos. De acordo com a matriz de confusão, houve contrastes de maior e menor dificuldade: pistas que marcam o vozeamento são mais robustas do que as pistas que marcam o ponto de articulação. Considerando apenas o ponto de articulação das consoantes oclusivas, observou-se uma assimetria perceptivo-auditiva, em que a distância fonética desempenha um papel fundamental na saliência perceptivo-auditiva. CONCLUSÃO: A habilidade perceptivo-auditiva no tocante à identificação de contrastes oclusivos ainda não está estabilizada na faixa etária estudada. O domínio perceptivo-auditivo dos contrastes oclusivos se dá de forma gradativa e, ainda, no interior dessa classe, parece haver uma hierarquia no domínio perceptivo-auditivo.
Issue Date: 
1-Jan-2012
Citation: 
Jornal da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia. Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, v. 24, n. 4, p. 348-354, 2012.
Time Duration: 
348-354
Publisher: 
Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia
Keywords: 
  • Percepção auditiva
  • Avaliação
  • Fala
  • Fonética
  • Criança
  • Auditory perception
  • Evaluation
  • Speech
  • Phonetics
  • Child
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S2179-64912012000400010
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/130519
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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