You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/131847
Title: 
A escrita para percussão dos compositores do Grupo Música Nova: a busca pelo novo analisada a partir da notação
Author(s): 
Stuani, Ricardo de Alcântara
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • This work aims to discuss aspects of percussion notation that were connected to a search for novelty in the music of the Brazilian composers Gilberto Mendes (1922), Rogério Duprat (1932 - 2006) e Willy Corrêa de Oliveira (1938), who signed the Manifesto Música Nova, in 1963. We believe that, according to the proposals contained in the Manifesto, in these scores we can find evidence of an attempt to renew musical aesthetics determined by the experimentalavant-gardethought, which can be examined on the basis of thecreation of new graphics, representing procedures of indeterminacy,improvisation, timbristic explorations and the incorporation of elements of poetic, theatrical and visual languages. The focus of the research is the Concerto para Tímpanos, Caixa e Percussão (Gilberto Mendes, 1991), Antinomies I (Rogério Duprat, 1962) and Memos (Willy Corrêa de Oliveira, 1977). In discussing the notation characteristics for percussion in these parts, we identified the positioning of the sixties avant-garde in its search for novelty that we also intend to evaluate through a trial of these three composers to incorporate typical Brazilian percussion instruments in their experimental music, in this case: the berimbau, the cuíca and the agogô, checking the notation problem for these instruments
  • Procuramos neste trabalho discutir aspectos da notação para percussão que se conectam a uma busca pelo novo na música de Gilberto Mendes (1922), Rogério Duprat (1932 - 2006) e Willy Corrêa de Oliveira (1938), signatários do Manifesto Música Nova, em 1963. Acreditamos que, de acordo com as propostas contidas no Manifesto, nestas partituras encontraremos tentativas de uma renovação da estética musical determinadas por um pensamento vanguardístico de experimentação, podendo ser examinadas a partir da utilização de novos grafismos que representam recursos de indeterminação, improvisação, explorações timbrísticas e também incorporando elementos das linguagens poéticas, teatrais e das artes visuais. O foco da pesquisa serão as obras Concerto para Tímpanos, Caixa e Percussão (Gilberto Mendes, 1991), Antinomies I (Rogério Duprat, 1962) e Memos (Willy Corrêa de Oliveira, 1977). Ao discutir as características da notação para percussão nestas peças, identificamos o posicionamento das vanguardas dos anos sessenta em sua busca pelo novo, que também pretendemos avaliar através da tentativa destes três compositores de incorporar instrumentos de percussão típicos brasileiros em sua música de caráter experimental, no caso: o berimbau, a cuíca e o agogô, verificando o problema da escrita para estes instrumentos
Issue Date: 
17-Jun-2015
Citation: 
STUANI, Ricardo de Alcântara. A escrita para percussão dos compositores do Grupo Música Nova: a busca pelo novo analisada a partir da notação. 2015. 192 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Instituto de Artes, 2015.
Time Duration: 
192 f.: il.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Duprat, Rogério, 1932-2006
  • Oliveira, Willy Correa de 1938
  • Mendes, Gilberto 1922-
  • Música brasileira - Séc. XX
  • Notação musical
  • Música para percussão
  • Musical notation
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/131847
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.