You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/132065
Title: 
O uso do acervo do Programa Nacional Biblioteca da Escola em uma perspectiva inclusiva
Author(s): 
Costenaro, Renato
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • This investigation is linked to the line of research Practice and training processes in Education, to the Program of Post Graduation in Education at College of Science and Technology to the Universidade Paulista Julio de Mesquita Filho. The main objective is analysed the acess of reading by Mecdaisy, using translated books in this technologic solution that make up the collection distributed by Programa Nacional Biblioteca da Escola, comparing to others formats like e-book and audiobook to blind students and with low view. The research methodology was divided in four stages: Diagnostic, Verification, Implementation and analyses of resources, Intervention of the graduated. For achieve the proposed objectives, were adoted qualitatives and quantitatives approaches, with focus at the research-intervention. At the firt stage denominated Diagnostic were used modals of interview semi structured and reflexive. During the second stage of Verification and Knowledge, the systematic observation technique was used in the course of analyses involving three technologies solutions of reading, realized with three subjects with visual disability to survey data for the short course, was applicated a questionaire with openned, closed and double questions. At the third stage was evaluated the player functionality Mecdaisy and DDReader +, besides the identification of standart of accessibility for people with visual disability with format DAISY...
  • A presente investigação vincula-se à linha de pesquisa Práticas e Processos Formativos em Educação do Programa de Pós-Graduação em Educação da Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. O objetivo principal é analisar a acessibilidade de leitura do Mecdaisy, utilizando os livros convertidos nessa solução tecnológica que compõem o acervo distribuído pelo Programa Nacional Biblioteca da Escola, comparando com outros formatos como e-book e audiobook, para estudantes cegos e com baixa visão. A metodologia da pesquisa foi dividida em quatro etapas: Diagnóstico; Verificação, Implementação e Análise dos Recursos; Intervenção na Formação. Para alcançar os objetivos propostos foram adotadas as abordagens qualitativa e quantitativa com enfoque na pesquisa-intervenção. Na primeira etapa denominada de Diagnóstico foram utilizadas as modalidades de entrevista semiestruturada e reflexiva. Durante a segunda etapa de Verificação e Conhecimento a técnica de observação sistemática foi utilizada no decorrer das análises envolvendo as três soluções tecnológicas de leitura realizadas com os três sujeitos com DV. Para levantamento de dados referente ao minicurso foi aplicado um questionário com perguntas fechadas, abertas e duplas. Na terceira etapa foi avaliada a funcionalidade dos tocadores Mecdaisy e DDReader +, além da identificação de padrões de acessibilidade para pessoas com DV nos formatos DAISY, e-book com extensões PDF e EPUB e audiobook em MP3. A quarta etapa Intervenção na Formação contemplou a realização do minicurso Recursos de acessibilidade de leitura para pessoas com deficiência visual...
Issue Date: 
28-Aug-2015
Citation: 
COSTENARO, Renato. O uso do acervo do Programa Nacional Biblioteca da Escola em uma perspectiva inclusiva. 2015. 173 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2015.
Time Duration: 
173 f. : il., tab.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Programa Nacional Biblioteca da Escola (Brasil)
  • Educação
  • Livros eletrônicos
  • Sites da Web acessíveis para deficientes
  • Cegos
  • Education
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/132065
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.