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http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/132192
- Title:
- Fatores sócio-político-culturais na formação do professor de matemática: análise em dois contextos de formação
- Souza, Roberto Barcelos
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- This research aims to discuss significant elements for a rethinking of teachers training involving political, social and cultural factors. Generally, these discussions are insufficient or even nonexistent in teachers training courses and, when it is appear, it is possible to observe that there aren't interrelationships among these factors. What is the potential of continuous teachers training, when assumed the social, political and cultural dimensions as discussions focus in the view of Program Ethnomathematics? This work approaches teachers training from the perspective of Program Ethnomathematics (D'AMBROSIO, 1997, 2001, 2005, 2008), opening ways to teachers put themselves in the process to understand the other and facilitate the dialogue among the different types of knowledge and actions arising from their students and the own specific knowledge structure that was historically constituted. We felt impelled to investigate this issue in order to promote a reflection and a review of the curricula of teacher training courses. The theoretical foundation also uses Inter, Transdisciplinarity and Multiculturalism: Paulo Freire (1987.1996), Edgar Morin (1996, 1990.2000); Souza Santos (2006; 1997) Geertz (1989). The objectives of this research are investigate and highlight social, political and cultural factors, in the view of the teacher training, present in the interrelationships between the two contexts of teachers training, in a perspective of Program Ethnomathematics. In terms of specific objectives: 1) clarify interpretation of the components that drive a sociocultural and political education in undergraduate courses; 2) promote reflections on possible relations between the Program Ethnomathematics and Teachers Training. In accordance with the methodology, it is a qualitative research whose data constitution source focused on two courses offered in graduate studies level. It was necessary use different data instruments. In the case of ...
- Esta pesquisa traz à discussão elementos significativos para um repensar sobre a formação de professores que envolvam fatores políticos, sociais e culturais. Geralmente, as discussões são insuficientes ou até inexistentes nos cursos de formação de professores e, quando presentes, observa-se que não se buscam as interrelações entre esses fatores. Neste trabalho, a formação de professores é abordada na perspectiva do Programa Etnomatemática (D'AMBROSIO, 1997, 2001, 2005, 2008), abrindo margens para o professor colocar-se no processo de entender o outro e, propiciar o diálogo entre os diferentes tipos de saberes e fazeres oriundos dos alunos e da própria estrutura do conhecimento específico, constituído historicamente. A questão de pesquisa que orienta esta investigação: Quais são as potencialidades da formação continuada de professores, quando assumidas as dimensões sócio-político-culturais como foco de discussões, sob um olhar do Programa Etnomatemática? Sentimo-nos impulsionados a investigar essa questão com a finalidade de promover a reflexão e revisão dos currículos dos cursos de formação de professores. A fundamentação teórica também recorre à Inter e Transdisciplinaridade e ao Multiculturalismo: Paulo Freire (1987,1996), Edgar Morin (1996, 1990,2000); Souza Santos (2006; 1997) Geertz (1989). Constam como objetivos da pesquisa investigar e evidenciar fatores sócio-político-culturais, no olhar do professor em formação, presentes nas inter-relações dos dois contextos de formação de professores, em uma perspectiva do Programa Etnomatemática. Quantos aos objetivos específicos: 1) elucidar interpretações sobre a efetivação de componentes que direcionam uma formação sociocultural e política nos cursos de licenciatura; 2) promover reflexões sobre possíveis relações entre o Programa Etnomatemática e a Formação de Professores. Com relação à metodologia, trata-se de uma...
- 16-Apr-2015
- SOUZA, Roberto Barcelos. Fatores sócio-político-culturais na formação do professor de matemática: análise em dois contextos de formação. 2015. 244 f. Tese - (doutorado) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2015.
- 244 f. : il.
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- Professores - Formação
- Etnomatematica
- Professores de matematica
- Curriculos
- Epistemologia
- Abordagem interdisciplinar do conhecimento
- Teachers, Training of
- Acesso aberto
- outro
- http://repositorio.unesp.br/handle/11449/132192
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