You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/132498
Title: 
Professores dos anos iniciais do ensino fundamental, pedagogia histórico-crítica e ensino de ciências: investigando articulações
Other Titles: 
Initial grades teachers of elementary school, historical critical pedagogy and science teching: investigating joints
Author(s): 
Santos, Fábio Schwarz Soares dos
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • This study aimed to analyze the knowledge of a teachers group on Historical Critical Pedagogy (HCP) and its joints with the science teaching in the initial grades. Therefore, it was designed and developed a continuing education course for teachers of a municipal school from Bauru. The data were collected from material produced by the participants, observations of meetings, questionnaires and interviews, which are examined through Content Analysis. The data were organized into four themes: (In) formation sources, Critical Theories and HCP, Knowledge of HCP and HCP Science and Education. For the data analysis, it appears that the knowledge of teachers is limited, especially with regard to the bases from and to the HCP and the Science education is poorly articuled in this perspective. The teachers demonstrate that kwnow some principles of the theory and they indicate the need for theoretical study. We have discussed the need to theoretical domain of this theory by teachers and training as way for this process
  • O presente trabalho teve por objetivo analisar o conhecimento de um grupo de professores sobre a Pedagogia Histórico-crítica (PHC) e sua articulação com o ensino de Ciências nas series iniciais. Para tanto, foi elaborado e desenvolvido um curso de formação continuada para professores de uma escola da rede municipal de ensino de Bauru. Os dados foram coletados a partir de materiais produzidos pelos participantes, observações dos encontros, questionários e entrevistas, sendo estes examinados por meio da Análise de Conteúdo. Os dados obtidos foram organizados em quatro eixos temáticos: Fontes de (in)formação, Teorias críticas e PHC, Conhecimentos sobre a PHC e Ensino de Ciências e PHC. Pela análise dos dados, verifica-se que o conhecimento das professoras é limitado, especialmente em relação às bases e para a PHC e que o ensino de Ciências é pouco articulado a essa perspectiva. Os professores demonstram que conhecem alguns principios da teoria e indicam a necessidade de aprofundamento teórico. Discutiu-se a necessidade de domínio teórico dessa teoria pelos professores e a formação como via para este processo
Issue Date: 
6-Mar-2015
Citation: 
SANTOS, Fábio Schwarz Soares dos. Professores dos anos iniciais do ensino fundamental, pedagogia histórico-crítica e ensino de ciências: investigando articulações. 2015. 86 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2015.
Time Duration: 
86 f. : il.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Pedagogia critica
  • Ciencia
  • Ensino
  • Ensino fundamental
  • Educação
  • Critical pedagogy
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/132498
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.