You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/133367
Title: 
Percepção de acadêmicos de odontologia sobre o envelhecimento
Other Titles: 
Perception of dental students about aging
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1807-2577
Abstract: 
  • The changes on learning space where Dentistry Students stay in front of social reality, by university extension, represent a strategy to form dentists according to Brazilian Curricular Directresses. In Araçatuba Dental School (FOA-UNESP), one of alternatives to add students on real locals of dentistry practices is the “Always Smiling Project – Dental Attention for institutionalized elderly in Araçatuba City, São Paulo State – Brazil”. The aim of this study was to verify the self-perception of dentistry students about aging before and after participation in this Project during one school year. To data collection, an instrument with 3 opened questions was performed and applied on 45 students, in the beginning of activities in 2009 and after 8 months. The answers were analyzed by content categorization. The results showed that the perception of students about old people was negative relating them with frail person that needs help and the students’ expectations were higher about clinical aspects of attention. In the end of school year was clear the difference of students’ comprehension about aging and their thoughts demonstrated the empathy resulting from relation. Besides, students related knowledge gain and noted that health attention involve others aspects that are over than biological space. It was possible to conclude that insertion of students in “Always Smiling” contributed to reflection and learn about aging process and suggest that practices like these should be added in Brazilian Universities.
  • A diversificação dos cenários de aprendizagem com posicionamento dos graduandos frente a frente com a realidade social, por meio da extensão universitária, representa uma estratégia para a formação de profissionais de Odontologia segundo propósito das diretrizes curriculares nacionais. Na Faculdade de Odontologia de Araçatuba (FOA-UNESP), uma das alternativas para a incorporação de acadêmicos nos cenários reais de práticas é o Projeto “Sempre Sorrindo – Atenção Odontológica a Idosos Institucionalizados de Araçatuba”. O objetivo desta pesquisa foi verificar a percepção de acadêmicos de Odontologia sobre o envelhecimento antes e após a participação por um ano letivo no referido projeto. Para a coleta dos dados, um questionário, contendo três questões abertas, foi elaborado e aplicado a 45 acadêmicos, no início e após oito meses de participação no projeto. As respostas foram analisadas por categorização de conteúdo. Os resultados demonstraram que a impressão sobre os idosos foi estereotipada em um indivíduo frágil, necessitado de ajuda, e que as expectativas dos alunos estavam altamente voltadas aos aspectos clínicos da atenção. Na avaliação pós-participação, foi nítida a diferença de compreensão da velhice, na medida em que os relatos expuseram a empatia gerada na relação. Além disso, os acadêmicos relataram ganho de conhecimentos com a convivência e notaram que a atenção à saúde envolve outros aspectos que vão além do universo biológico. Conclui-se que a inserção dos acadêmicos no projeto “Sempre Sorrindo” contribuiu para reflexão e aprendizado sobre o envelhecimento e sugere-se que práticas desta natureza sejam incorporadas nas instituições de ensino superior do país.
Issue Date: 
2010
Citation: 
Revista de Odontologia da UNESP, v. 39, n. 4, p. 227-231, 2010.
Time Duration: 
227-231
Keywords: 
  • Aged
  • Health care
  • Health of the elderly
  • Idoso
  • Atenção à saúde
  • Saúde do idoso
Source: 
http://revodontolunesp.com.br/article/51ae4aa51ef1faca3d0034a4
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/133367
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.