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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/133890
Title: 
Cartão de visita: uma estratégia de marketing profissional na prática odontológica
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1677-6704
Abstract: 
  • The objective of this study was to analyze the business cards used as the initial strategy of marketing Dentists, based on the Code of Dental Ethics, Law No. 5081 / 24/08/1966 and the principles of marketing. It is a cross-sectional study, which evaluated the 54 cards of Dental Clinics of Municipalities of the Northwest Region of São Paulo. Among the cards reviewed, based on the Code of Ethics, only 59.63% contained the registration number in the Regional Council of Dentistry, in 32.22% of the cards noted misuse of the term “general practice”, rather than “GP.” The item was on the cards unless found the specification of the profession Surgeon / Dental Surgeon (57.41%). According to Law No. 5081 / 1966, which regulates dentists, 37.22% of the cards improperly determined that the exercise more than two professional specialty; contained 19.26% of total ad price and terms of service payment. Thus, it appears that business cards are an important means of dissemination of professional work, but some Dentists have neglected ethical and legal principles. Thus, it emphasizes the need for awareness among professionals about the issues related to advertising and marketing.
  • O objetivo deste trabalho foi analisar os cartões de visita utilizados como estratégia inicial de marketing pelos Cirurgiões Dentistas, tendo como base o Código de Ética Odontológico, a Lei nº 5081, de 24/08/1966 e os princípios de marketing. Trata-se de um estudo transversal, no qual foram avaliados 54 cartões de visita de Clínicas Odontológicas de Municípios da Região Noroeste do Estado de São Paulo. Dentre os cartões analisados, baseados no Código de Ética, apenas 59,63% continham o número de inscrição no Conselho Regional de Odontologia; em 32,22% dos cartões de visita observamos o uso incorreto da expressão “clínica geral”, ao invés de Clínico Geral. O item menos encontrado nos cartões foi a especificação da profissão Cirurgião/Cirurgiã Dentista (57,41%). De acordo com a Lei nº 5081/de 24/08/1966, que rege os cirurgiões Dentistas, 37,22% dos cartões determinavam de forma indevida que o profissional exercia mais de duas especialidades; 19,26% continham anúncio de preços de serviços e modalidades de pagamento. Com isso, concluise que os cartões de visita são um importante meio de divulgação do trabalho profissional, porém alguns Cirurgiões Dentistas têm negligenciado preceitos éticos e princípios legais. Deste modo, ressalta-se a necessidade da conscientização dos profissionais sobre os aspectos relacionados à propaganda e marketing.
Issue Date: 
2012
Citation: 
Revista Odontológica de Araçatuba, v. 33, n. 1, p. 18-21, 2012.
Time Duration: 
18-21
Keywords: 
  • Marketing in Dentistry
  • Business Card
  • Ethics in Dentistry
  • Marketing
  • Odontologia
  • Ètica odontológica
  • Cartão de visita
Source: 
http://apcdaracatuba.com.br/revista/2013/05/v33n12013.htm
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/133890
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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