You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134280
Title: 
Origami: o uso como instrumento alternativo no ensino da geometria
Other Titles: 
Origami: use as an alternative tool in the teaching of geometry
Author(s): 
Freitas, Aline Claro de
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Sponsorship: 
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
Abstract: 
  • Frente à realidade do ensino contemporâneo que demanda a necessidade de diversificar o uso de estratégias de ensino, pretendemos propor uma abordagem, por meio de material concreto e que pode tornar-se bastante significativa no ensino da matemática. Este trabalho discute sobre a história, aplicações clássicas e utilização do origami em sala de aula. Após uma breve apresentação histórica sobre o origami, apresentamos uma abordagem axiomática deste instrumento. Dois dos três famosos problemas matemáticos gregos da antiguidade que não podem ser solucionados através da régua e compasso: trissecção do ângulo e duplicação do cubo encontram uma solução por meio das técnicas de origami. Além disso, apresentamos sugestões de roteiros de aulas e a atividade aplicada em sala de aula que obteve resultado satisfatório.
  • Faced with the reality of contemporary teaching that demands the need to diversify the use of teaching strategies, we intend to propose an approach through concrete material and can become quite significant in mathematics education. This monograph discusses about the history, classic applications and use origami in the classroom. After a brief historical introduction about origami, we present an axiomatic approach of this instrument. Two of the three famous Greek mathematical problems of antiquity that can’t be solved by ruler and compass: trisection angle and doubling the cube find a solution through of origami techniques. In addition, we present suggestions classes scripts and the activitie applied in the classroom that obtained satisfactory result.
Issue Date: 
29-Jan-2016
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Matemática
  • Aprendizagem
  • Geometria
  • Origami
  • Trissecção
  • Axioma
  • Mathematics
  • Learning
  • Geometry
  • Origami
  • Trisection
  • Axiom
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/134280
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.