You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134322
Title: 
Metodologia para seleção e implantação das Tecnologias da Informação e Comunicação no ensino da educação básica
Other Titles: 
Methodology for selection and implementation of Information and Communication Technology in basic education teaching
Author(s): 
Souza, Tiago Grajanin de
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • As vantagens de utilizar as Tecnologias da Informação e Comunicação (TIC) como ferramenta pedagógica são cada vez mais evidenciadas em publicações acadêmicas que demonstram que aplicadas ao ensino promovem a dinamização do conteúdo e da forma de transmiti-lo e, de modo geral, proporcionam autonomia e a criatividade aos alunos. Este trabalho apresenta uma investigação sobre as concepções metodológicas em relação ao uso e, sobretudo, à seleção e implantação de tecnologias da informação e comunicação por meio de uma revisão sistemática. A partir dos resultados da pesquisa foi proposta uma abordagem metodológica baseada em duas etapas que sistematizam o processo de seleção e implantação de TIC, levando em consideração as particularidades do ambiente escolar das instituições de ensino. Cada etapa está subdividida em passos que identificam fatores que quando não considerados podem gerar lacunas que venham a interferir no processo de ensino e aprendizagem. Para identificar e analisar o uso de TIC e a necessidade de uma abordagem metodológica nesse processo, foi realizada uma pesquisa a partir de um questionário aplicado aos gestores e professores de escolas públicas e particulares. Os resultados evidenciam que, apesar dos profissionais fazerem uso das TIC, as principais dificuldades ou necessidades estão relacionadas com a falta de planejamento para o seu uso o que poderia ser evitada com a aplicação de uma metodologia de seleção e implantação de TIC no processo de ensino e aprendizagem.
  • The advantages of using Information and Communication Technologies (ICT) as a pedagogical tool are increasingly evidenced in academic publications, showing that when applied to teaching they promote dynamic content and how to transmit it and, in general, provide autonomy and creativity to the students. This paper presents an investigation into the methodological conceptions regarding the use and, above all, to the selection and implementation of information technologies and communication through a systematic review. From the survey results, a methodological approach was proposed in two stages that systematize the process of selection and implementation of ICT, taking into consideration the particularities of the school environment of educational institutions. Each stage is divided into steps that identify factors that if not considered may cause gaps that may interfere with the process of teaching and learning. To identify and analyze the use of ICT and the need for a methodological approach in this process, a survey was conducted from a questionnaire administered to managers and teachers from public and private schools. The results show that despite the professionals using ICT, the main difficulties or needs are related to the lack of planning for their use, which could be avoided with the application of a methodology for selection and implementation of ICT in the teaching and learning process.
Issue Date: 
19-Jan-2016
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Educação básica
  • Tecnologia da Informação e Comunicação
  • Cidadania
  • Processo de ensino e aprendizagem
  • Metodologia de seleção e implantação
  • Teaching and learning process
  • Basic education
  • Information and Communication Technologies (ICT)
  • Citizenship
  • Selection and implementation methodology
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/134322
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.