Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134423
- Title:
- História da ciência no ensino de Física: um estudo sobre o ensino de atração gravitacional desenvolvido com futuros professores
- History of science in Physics teaching: a study about the teaching of gravitational attraction developed among prospective teachers
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
- 1518-8795
- We report here some outcomes of a research related to a didactical experience aiming to integrate the History of Science to the Physics Teaching, taking as background the historical development of the gravitational attraction. The research, of qualitative approach, is a case study and it was carried out in a sample of eleven students belonging to an undergraduate physics program (called licenciatura in Brazil) designed to from High School physics teachers in a São Paulo State Public University. We tried initially to reveal prospective teachers’ conceptions in order to provide a prepare that was used to guide the activities from the reality’s diagnosis. The aim was to promote discussions on the existence and persistence of alternative conceptions, on the historical evolution of the subject gravitational attraction, through readings and debates of texts contemplating recent subjects on the Science Education research, in order to generate dissatisfaction with traditional teaching models. The future High School physics teachers were asked to construct their own teaching proposal, through the development, in real situations, in a High School, of a minicourse based on: debates and synthesis developed in University classroom, the History of the Science and the student’s alternative conceptions. In this paper we will analyze future teachers’ alternative conceptions, the development of the course proposed, and details of the mini-courses taught by the prospective teachers in real situations, among High School students, its coherence and the posture changes observed in them.
- Relatamos aqui resultados de uma pesquisa referente à análise de uma experiência didática visando integrar a História da Ciência ao ensino de Física, tendo como pano de fundo o desenvolvimento histórico do tema atração gravitacional. A pesquisa, de natureza qualitativa, refere-se a um estudo de caso e foi desenvolvida junto a uma amostra de onze alunos de um curso de Licenciatura em Física de uma universidade estadual paulista. Procuramos inicialmente revelar as pré-concepções dos licenciandos sobre o tema, fornecendo um panorama que pôde ser usado para orientar as atividades a partir da realidade diagnosticada. O objetivo foi promover discussões sobre a existência e persistência das concepções alternativas, sobre a evolução histórica do tema atração gravitacional, além de leituras e debates de textos contemplando discussões recentes sobre a pesquisa em ensino de Ciências, de modo a gerar insatisfações com modelos tradicionais de ensino. Os licenciandos construíram suas próprias propostas de ensino, através do desenvolvimento, em situações reais no Ensino Médio, de um minicurso a partir das discussões realizadas em sala de aula, utilizando a História da Ciência e com base nas concepções alternativas levantadas junto a estudantes do Ensino Médio. A pesquisa foi realizada durante um ano letivo. Neste artigo relatamos o levantamento das concepções iniciais dos licenciandos e o desenvolvimento do curso proposto, além dos detalhes da aplicação dos minicursos desenvolvidos pelos participantes em situações reais de sala de aula, sua coerência e as mudanças de postura observadas nos licenciandos envolvidos.
- 2010
- Investigações em Ensino de Ciências, v. 15, n. 1, p. 7-59, 2010.
- 7-59
- Physics teaching
- Teachers initial trainning
- History and Philosophy of Science
- Gravitational attraction
- Ensino de Física
- Formação inicial de professores
- História e Filosofia da Ciência
- Atração Gravitacional
- http://www.if.ufrgs.br/ienci
- Acesso aberto
- outro
- http://repositorio.unesp.br/handle/11449/134423
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.