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http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134424
- Title:
- Adolescentes em conflito com a lei e sua noção de regras no jogo de futebol
- Adolescent in conflict with the law and his notion of rules in the court soccer game
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- 1807-5509
- Adolescents with a course of life based on the lack of ethical and moral values are more vulnerable to the practice of infractions, and in this case the statute of the child and adolescent assumes their insertion on socio educative measures. The objective of this research is to identify the moral development phase in adolescents who are in confl ict with the law. Thirty male adolescents between fi fteen and eighteen years old, who are inserted on the socio educative care Center, were studied. Data were collected through futsal game observation, without the presence of a referee and structured interview, according to the general lines of the Clinical Method of PIAGET (1994). The arrangement of the collected data confi rmed our hypothesis – these adolescents are still with the characteristics of a heteronomical moral, confi rmed by the differences between conscience and the practice of rules in a game situation. Although they know the rules, these are only respected in order to get some benefi ts, like not charging foul, deceive the opponent or simply win the match. It is presumed that the rules would only be respected in the presence of an authority (referee), because he would impose punishments and privations. However, it is believed that the results of this study may become a parameter to educators in order to create favorable situations which can be preventive and interventive to the socio moral development, minimizing suffering and seizing opportunities to the formation of citizens with higher ethical and moral standards, who are able to choose the way to the solidarity, cooperation and justice.
- Adolescentes com trajetória de vida alicerçada na falta de valores éticos e morais estão mais vulneráveis à prática de atos infracionais. Caso isso ocorra, o Estatuto da Criança e do Adolescente prevê sua inser- ção em medidas socioeducativas. Nossa pesquisa tem por objetivo identifi car a fase do desenvolvimento moral de adolescentes em confl ito com a lei. Para tanto, estudamos 30 adolescentes, entre 15 a 18 anos, do gênero masculino, inseridos em Centro de atendimento socioeducativo. Os dados foram coletados por meio de observação do jogo de futsal, que não contou com a fi gura do juiz e entrevista estruturada, seguindo-se as linhas gerais do Método Clínico de PIAGET (1994). A categorização dos dados coletados confi rmou nossa hipótese - de que esses adolescentes, ainda, se encontram com características de uma moral heteronômica, verifi cadas pelas diferenças entre a consciência e a prática de regras na situação de jogo. Apesar de conhecerem as regras, durante a partida, somente as respeitam para obterem benefícios, como: não cobrar a falta, enganar o adversário ou, simplesmente, ganhar a partida. Presumimos que somente as respeitariam, caso houvesse a fi gura de autoridade (juiz), porque esta iria lhes impor punições e privações. Acreditamos, portanto, que os resultados deste estudo possam tornar-se parâmetros para educadores criarem situações propícias, tanto preventivas como interventivas, para o desenvolvimento sociomoral, minimizando, assim, sofrimentos e oportunizando a formação de cidadãos com maior senso ético e moral, capazes de optarem pelo caminho da solidariedade, da cooperação e da justiça.
- 2010
- Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, v. 24, n. 2, p. 195-204, 2010.
- 195-204
- Game of rules
- Adolescent in conflict with the law
- Moral
- Court soccer
- Jogo de regras
- Adolescente em conflito com a Lei
- Moralidade
- Futsal
- http://dx.doi.org/10.1590/S1807-55092010000200004
- Acesso aberto
- outro
- http://repositorio.unesp.br/handle/11449/134424
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