Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134427
- Title:
- Um estudo dos avanços conceituais dos estudantes sobre calor e temperatura decorrentes da aplicação de uma estratégia de ensino inspirada na teoria de Lakatos
- A study about students’ conceptual development on heath and temperature due to the application of a teaching strategy inspired by Lakatos’ theory
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- Universidade Estadual de Londrina (UEL)
- 1850-6666
- We report here a study about the application of a formal teaching strategy about heat and temperature concepts applied among high school students. The strategy belongs to a research trend which deals with epistemological analogies and has an innovative character related to the students’ preparation for rational debates between conceptions and/or rival theories, using didactical rational reconstruction (DRR) which aims to help scientific concepts rational learning. We investigate the outcomes of this preparation and students’ conceptual development, analyzed through a qualitative-interpretative methodological approach.
- Relata-se aqui um estudo sobre a aplicação de uma estratégia de ensino inspirada em Lakatos no ensino formal dos conceitos de calor e temperatura em estudantes do ensino médio. A estratégia pertence a uma linha de investigação que realiza analogias epistemológicas e tem um caráter inovador, relacionado à preparação do estudante para debates racionais entre concepções e/ou teorias rivais por meio de uma Reconstrução Racional Didática (RRD) que visa auxiliar o aprendizado racional de conceitos científicos. Investiga-se os resultados dessa preparação juntamente com os avanços conceituais dos estudantes, analisados por uma metodologia de cunho qualitativo-interpretativo.
- 2010
- Revista Electrónica de Investigación en Educación en Ciencias, v. 5, n. 1, p. 1-19, 2010.
- 1-19
- Physics teaching
- Teaching strategies
- Heath and temperature
- Rational learning
- History and philosophy of science
- Didactical rational reconstruction
- Ensino de Física
- Estratégias de ensino
- Distinção entre calor e temperatura
- História e Filosofia da Ciência
- Reconstrução racional didatica
- http://ppct.caicyt.gov.ar/index.php/reiec/article/view/7411
- Acesso aberto
- outro
- http://repositorio.unesp.br/handle/11449/134427
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.