Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134442
- Title:
- Escola técnicas agrícolas: um estudo sobre ensino de Matemática e formação de professores
- Technical Education related to Agricultural affairs: some remarks on teachers preparation and mathematics education
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- 1516-7313
- The central focus of this paper is to establish that the Brazilian Education Programa to prepare professionals in Technical-Agricultural Schools is suffering a kind of marginalization which comes from two distinct perspectives: the intention to prepare professionals (being a branch of Technical Education) and the relationship to the countryside (a community space historically seen as peripheral in its relation to urban culture). The paper discusses – from a historical and sociological point of view and using Oral History as methodological approach – the experiences of Math’s teachers in their daily struggles against some conceptions of other teachers (mainly those of technical areas) and against all the “regular” schooling system.
- Valendo-se da metodologia da História Oral, este artigo pretende estudar a formação de professores de Matemática e suas práticas relativas ao ensino de Matemática em Escolas Técnicas Agrícolas. Com base em uma síntese histórico-sociológica sobre o panorama rural brasileiro, a constituição do ensino técnico e o desenvolvimento do ensino técnico agrícola, este artigo defende que as escolas técnicas agrícolas sofrem uma dupla marginalização: por um lado, proveniente de sua natureza profissionalizante, e, por outro, dada sua vinculação com o meio campesino. Tal marginalização ocupa também o interior das escolas, onde os professores de Matemática executam uma coreografia de resistências e acomodações em relação aos professores das áreas técnicas e, de modo geral, ao sistema regular de ensino.
- 2010
- Ciência e Educação, v. 16, p. 235-258, 2010.
- 235-258
- Technical-Agricultural schooling system
- History of Brazilian mathematics education
- Teachers formation
- Math’s teaching and learning
- Escolas Técnicas Agrícolas
- História da educação matemática brasileira
- Formação de professores
- Ensino de Matemática
- http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1516-73132010000100014
- Acesso aberto
- outro
- http://repositorio.unesp.br/handle/11449/134442
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.