You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134482
Title: 
Visões de autonomia do professor e sua influência na prática pedagógica
Other Titles: 
Visions of autonomy of the teacher and his influence in pedagogics practice
Author(s): 
Institution: 
  • Instituto Tecnológico de Aeronáutica (ITA)
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1983-2117
Abstract: 
  • Currently many studies have highlighted the importance of development autonomy of teachers to improve the quality of education. Our study aimed to explore the concepts of autonomy presented that teachers working in kindergarten and first grades of elementary school. Our aim was to understand how these concepoes helped or hindered the development of the action of the teacher second Contreras (2002). The results showed that the conceptions, presented by the teacher, were high ly individualistic, demonstrate a professional focused only on matters relating to the didactic and pedagogic classroom.
  • Atualmente muitos trabalhos têm destacado a importância do desenvolvimento da autonomia do professor para a melhoria da qualida de de ensino. Nosso trabalho buscou estudar as concepções sobre auto nomia apresentadas por professoras que atuam na Educação Infantil e nas séries iniciais do Ensino Fundamental recém-ingressas no programa de formação de professores Pedagogia Cidadã, oferecido pela Unesp. Nosso intuito é o de compreender como essas concepões contribuíam ou apre sentavam obstáculos ao desenvolvimento da profissionalidade docente segundo a visão proposta por Contreras (2002). Os resultados mostraram que as concepções, de natureza altamente individualista e solipsista, apre sentadas pelas professoras evidenciam um exercício profissional voltado apenas para questões relativas ao fazer didático-pedagógico de sala de aula.
Issue Date: 
2010
Citation: 
Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 12, n. 3, p. 117-130, 2010.
Time Duration: 
117-130
Keywords: 
  • Autonomy
  • Reflexive practice
  • Teacher training
  • Autonomia
  • Prática reflexiva
  • Formação de professores
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172010120309
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/134482
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.