You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134556
Title: 
O pesquisador enquanto mediador na construção do conhecimento do professor
Other Titles: 
The researcher as a mediator in the construction of the teacher s knowledge
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0102-7735
Sponsorship: 
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)
Abstract: 
  • The aim of this paper is to determine whether or not the researcher acted as mediator in the process of construction of the teacher’s knowledge, by working with a proposal of continued formation, through interactional exchanges in reflective situation. This proposal was developed during the academic year throughout technical-operational discussions about the participant teacher’s pedagogic practice – with the formation in special education – under theoretical propositions. The shaping process of mutual influence between the dyad revealed that the researcher allowed reflections, questionings and the proposition of alternatives – operational and theoretical – to the teacher, providing shared learning and teaching situations, leading her to the development of theoretical reflections and didactic-pedagogic alternatives, that could be observed in the manifestation of her description.
  • Este artigo pretende identificar se o pesquisadoratuou como mediador do processo deconstrução de conhecimento do professor,ao trabalhar com uma proposta de formaçãocontinuada, através de trocas interacionaisem situação reflexiva. Esta proposta estendeu-se por um ano letivo, com discussõestécnico-operacionais sobre a prática pedagógicada professora participante − atuação emclasse especial − à luz de proposições teóricas.O delineamento do processo de mútuainfluência ocorrido entre a díade revelou quea pesquisadora possibilitou reflexões, questionamentose proposições de alternativas− operacionais ou teóricas − à professora,promovendo situações de ensino e aprendizagemde forma compartilhada, levando-aao desenvolvimento de reflexões teóricas ealternativas didático-pedagógicas, que puderamser observadas nas manifestações deseus relatos.
Issue Date: 
2010
Citation: 
Revista Educação em Questão, v. 37, n. 23, p. 99-120, 2010.
Time Duration: 
99-120
Keywords: 
  • Continued formation
  • Special education
  • Shared learning
  • Formação continuada
  • Educação especial
  • Aprendizagem compartilhada
Source: 
http://www.periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/3979
URI: 
Access Rights: 
Acesso restrito
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/134556
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.