You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134762
Title: 
Investigação sobre a inclusão do episódio histórico da teoria genotípica de Wilhelm Ludwig Johannsen na formação inicial de professores e pesquisadores
Other Titles: 
Research on the inclusion of the historical episode, Wilhelm Ludwig Johannsen’s genotype theory, in the initial training of teachers and researchers
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
ISSN: 
1983-053X
Sponsorship: 
Fundação Araucária de Apoio ao Desenvolvimento Científico e Tecnológico do Paraná (FAADCT/PR)
Abstract: 
  • This paper is part of a broader investigation on Epistemology of Biology carried out by a group of researchers from Cascavel/PR. It involves studies and research about biological thought on subjects such as the growing of the concepts of gene, genotype and phenotype. The aim of this research was to gather the undergraduate students of Biological Sciences’ views about the role played by the inclusion of a historical episode in the study group as a trigger for epistemological discussions and didactic reflections. Firstly, the students received Johannsen’s article “The genotype conception of heredity”, published in 1911 in the journal The American Naturalist, in which he proposed the concepts of genotype and phenotype, among other ones. After, there was a discussion held by group about the concepts proposed in the article taking into account the epistemological, historical and didactic aspects. Data collection occurred through the recording of the group discussions and individual interviews. The results suggest that the inclusion of this historical episode, enabled the participants to develop critical thinking through collective reflection on the meaning of biological knowledge in different contexts.
  • Este trabalho está inserido em uma investigação mais ampla realizada em um Grupo de Pesquisadores em Epistemologia da Biologia de Cascavel/PR. Esta envolve estudos e pesquisas acerca do conhecimento biológico, tais como o desenvolvimento do conceito de gene, genótipo e fenótipo. O objetivo desta pesquisa foi levantar as concepções dos graduandos da Licenciatura em Ciências Biológicas participantes acerca do papel desempenhado pela inclusão de um episódio histórico nos estudos do grupo como desencadeador de reflexões de cunho epistemológico e didático. Inicialmente foi entregue aos estudantes, para estudo individual, o artigo “The genotype conception of heredity” publicado em 1911, no periódico The American Naturalist de por Wilhelm Ludwig Johannsen, no qual são propostos os conceitos de genótipo e fenótipo, entre outros. Após, houve a discussão coletiva no encontro do grupo acerca dos conceitos propostos no artigo quanto a aspectos epistemológicos, históricos e didáticos. A coleta de dados ocorreu mediante a gravação das discussões coletivas e entrevistas individuais. Os resultados sugerem que o estudo realizado, mediante a inclusão do referido episódio histórico, permitiu aos sujeitos participantes o desenvolvimento do pensamento crítico, mediante a reflexão coletiva sobre o conhecimento biológico em seus diferentes contextos.
Issue Date: 
2011
Citation: 
Filosofia e História da Biologia, v. 6, n. 2, p. 291-312, 2011.
Time Duration: 
291-312
Keywords: 
  • History of genetics
  • Science teaching
  • Initial training of teachers and researchers
  • Genotype theory
  • Johannsen, Wilhelm Ludwig
  • História da genética
  • Ensino de ciências
  • Formação inicial de professores e pesquisadores
  • Teoria genotípica
  • Johannsen, Wilhelm Ludwig
Source: 
http://www.abfhib.org/FHB/FHB-6-2/FHB-6-2-07.html
URI: 
Access Rights: 
Acesso restrito
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/134762
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.