Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134806
- Title:
- Procedimentos metodológicos em design gráfico voltados a jornais diários impressos: estudos e relatos de experiência
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- 2179-7374
- This paper summarizes a research that has been developed from the concern about a company’s strategic planning, once regarding the product development process and its methodological guidelines. Our goal was to check if there is an ideal methodology, peculiar to the graphic design, which could be applied to a printed newspaper condition. And then, we could deduce, according to the design practices in newspapers, its relevance. We did not intend to create a specific graphic design methodology for daily newspapers, nor the analysis of methods, but we wanted to emphasize that the familiarization with acknowledged methods in the field of visual communication, during the process of professional formation, might ease good choices in the work practice on design. The understanding of the gradual introduction of graphic design on printed daily newspapers brings about, thus, not only their visual improvement, but also allows that this kind of journalism (which depends on a graphic interface in order to make their product come true) reconsider the newspaper as a whole.
- Este trabalho sintetiza uma pesquisa realizada a partir da preocupação quanto ao planejamento estratégico de uma empresa, quando se estabelece uma relação com o processo de desenvolvimento do produto e se especificam as diretrizes metodológicas deste processo. O objetivo foi o de identificar se existe uma metodologia ideal, própria do design gráfico, para ser aplicada ao contexto de um jornal impresso. E, a partir de então, deduzir, pelas práticas projetuais em jornais, a sua aplicabilidade. O propósito não foi o de produzir uma metodologia específica de design gráfico para jornais diários ou o estudo de métodos, mas ressaltar que a familiarização com métodos reconhecidos na área de comunicação visual, durante o processo de formação profissional, pode facilitar as boas escolhas na prática do trabalho em design. A compreensão da gradativa inserção do design gráfico nos jornais diários impressos acarreta, assim, não só uma melhora visual nos mesmos, mas possibilita que essa modalidade de jornalismo, por necessitar da interface gráfica para materializar o seu produto, repense o jornal como um todo.
- 2011
- Educação Gráfica On Line, v. 14, n. 1, p. 93-114, 2011.
- 93-114
- Graphic design
- Methodology
- Visual literacy
- Newspaper
- Design gráfico
- Metodologia
- Alfabetismo visual
- Jornal
- http://www.educacaografica.inf.br/artigos/procedimentos-metodologicos-em-design-grafico-voltados-a-jornais-diarios-impressos-estudos-e-relatos-de-experiencia
- Acesso restrito
- outro
- http://repositorio.unesp.br/handle/11449/134806
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.