You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134850
Title: 
Influência da sociedade no desenvolvimento tecnológico: um estudo das concepções de graduandos brasileiros do Estado de São Paulo
Other Titles: 
Influence of society on technological development: a study on the conceptions of Brazilian undergraduates in São Paulo State
Author(s): 
Institution: 
  • Faculdade Municipal “Prof. Franco Montoro”
  • Universidade Estadual de Campinas (UNICAPM)
  • Universidad Complutense de Madrid
  • Universidade Paulista (UNIP)
  • Faculdade Comunitária de Campinas
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1850-0013
Sponsorship: 
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
Abstract: 
  • Trying to understand how society influences the individuals’ views and attitudes towards technological development, we have developed a theoretical model, transformed into a Likert scale to be applied to undergraduates Brazilians in Sao Paulo State. The data analysis, using Structural Equation Modeling (SEM), showed that the surveyed sample indicates the government, educational and research institutions, companies and citizens, as social actors strictly responsible for technology choices. The data also helped to establish the initial bases for the discussion of public policies in education, making room for further work on technological education.
  • Buscando compreender como a sociedade influencia nas concepções e atitudes dos indivíduos frente ao desenvolvimento tecnológico, desenvolveu-se um modelo teórico, traduzido em escala Likert para aplicação com graduandos brasileiros do Estado de São Paulo. A análise dos dados, através de Modelagem de Equações Estruturais (SEM), permitiu concluir que a amostra pesquisada aponta o governo, as instituições educacionais e de pesquisa, as empresas e os cidadãos, como os atores sociais estritamente responsáveis pelas escolhas tecnológicas. Os dados também permitiram estabelecer bases iniciais de discussão de políticas públicas educacionais, abrindo espaço para trabalhos futuros sobre educação tecnológica.
Issue Date: 
2011
Citation: 
Revista Iberoamericana de Ciencia Tecnología y Sociedad, v. 6, n. 17, p. 1-30, 2011.
Time Duration: 
1-30
Keywords: 
  • Technology
  • Society
  • Indicators of public perception
  • Structural equation modeling
  • Tecnologia
  • Sociedade
  • Idicadores de percepção pública
  • Modelagem de equações estruturais
Source: 
http://www.revistacts.net/index.php?option=com_content&view=article&id=395:influencia-da-sociedade-no-desenvolvimento-tecnologicoum-estudo-das-concepcoes-de-graduandos-brasileiros-do-estado-de-sao-paulo&catid=101:articulos&Itemid=98
URI: 
Access Rights: 
Acesso restrito
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/134850
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.