You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/134924
Title: 
O uso do treino de habilidades sociais em pessoas com fobia social na terapia comportamental
Other Titles: 
  • The use of social skills training in persons with social phobia in behavior therapy
  • Uso de entrenamiento de habilidades sociales en personas con fobia social en la terapia conductual
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
2177-3548
Sponsorship: 
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)
Abstract: 
  • The effects of an intervention in social skills were assessed in four university students with ages between 19 and 31, with social phobia diagnosis. The performance in social skills as well as performance-compatible disorder was assessed before, after the intervention, and follow-up in four months later, by the instruments: SCID-I, Mini-SPIN, QACC-VU and IHS in a multiple baseline design among participants. The intervention programmed twelve weekly meetings in which the researcher discussed socially skilled alternatives to the described difficulties; leaded dialogued theoretical explanations about the theme of the meeting and also performed functional assessments and repertory training of the participants. It was observed deficits such as public speaking, starting and maintaining conversation in the participants' social skills repertory, which are consistent with the criteria for social phobia and the difficulties into the adapting to university. After the intervention, the participants left difficulties in public speaking, performance characteristic compatible with the social phobia diagnosis and they also increased social repertory, although it is still necessary the improvement of other skills, such as expressing positive feeling.
  • Los efectos de un entrenamiento en habilidades sociales se evaluaron en cuatro universitarios con edades comprendidas entre 19 y 31 años, con diagnóstico de fobia social. El rendimiento en las habilidades sociales, así como el desempeño compatibles con el trastorno se evaluó antes, después de la intervención y el seguimiento, cuatro meses más tarde, los instrumentos: SCID-I, Mini-SPIN, QACC-VU y el IHS en una línea completa de base entre varios participantes. La intervención ha programado 12 reuniones semanales en las que el investigador discutió alternativa socialmente inteligente a las dificultades descritas, dando explicaciones teóricas dialogaron sobre el tema de la reunión, y realizó evaluaciones funcionales y el repertorio de la formación de los participantes. Déficits observados como hablar en público, iniciar y mantener conversaciones, las habilidades sociales de los participantes, de conformidad con los criterios para la fobia social y dificultades de adaptación a la universidad. Después de la intervención de los participantes no presentaron dificultades en el habla, las características de rendimiento públicas compatibles con el diagnóstico de fobia social, social y ampliar el repertorio, aunque todavía hay una necesidad de mejorar otras habilidades, como la expresión de un sentimiento positivo.
  • Os efeitos de uma intervenção em habilidades sociais foram avaliados em quatro universitários na faixa etária entre 19 e 31 anos, com diagnóstico de fobia social. O desempenho em habilidades sociais assim como desempenho compatível com o transtorno foi avaliado antes, após a intervenção, e em seguimento, quatro meses depois, pelos instrumentos: SCID-I, Mini-SPIN, QACC-VU e IHS em um delineamento de linha de base múltipla entre participantes. A intervenção programou 12 encontros semanais nos quais a pesquisadora discutia alternativas socialmente habilidosas para as dificuldades descritas, conduzia exposições teóricas dialogadas sobre o tema do encontro, bem como realizava avaliações funcionais e treino de repertório dos participantes. Observou-se déficits tais como falar em público, iniciar e manter conversação, no repertório de habilidades sociais dos participantes, coerentes com os critérios de fobia social e dificuldades na adaptação à universidade. Após a intervenção os participantes deixaram de apresentar dificuldade de falar em público, característica de desempenho compatível com o diagnóstico de fobia social, e ampliaram o repertório social, embora ainda haja a necessidade de aprimorar outras habilidades, como, por exemplo, expressar sentimento positivo.
Issue Date: 
2012
Citation: 
Perspectivas em Análise do Comportamento, v. 3, n. 1, p. 38-56, 2012.
Time Duration: 
38-56
Keywords: 
  • Social phobia
  • Social skills
  • Behavior analysis
  • Planned intervention
  • Fobia social
  • Habilidades sociales
  • Análisis del comportamiento
  • Intervención planificada
  • Fobia social
  • Habilidades sociais
  • Análise do comportamento
  • Intervenção planejada
Source: 
http://www.revistaperspectivas.org/?journal=perspectivas#!v3n1/cjvw
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/134924
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.