You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135011
Title: 
Contribuições da epistemologia e da história da ecologia para a formação de professores e pesquisadores
Other Titles: 
In the biology’s teacher or researcher initial training it is relevant to understand the organization of biological knowledge and the ground in which this science was and is being built. In the beginning of 2006, the Group for Research in Epistemology of Biology (GPEB) dedicated to discuss issues related to the characterization of Biology as a specific area and the contributions of history and epistemology of biology to the teaching of biology. The aim of this paper is to present the Group's results in 2009, whose main focus in guided discussions about historical and epistemological aspects of ecology and the production of ecological science teaching sequences for secondary education.
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade de São Paulo (USP)
  • Universidade Estadual de Londrina (UEL)
  • Universidade Estadual do Oeste do Paraná (UNIOESTE)
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
2178-6224
Sponsorship: 
  • Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)
  • Conselho Nacional de Desenvolvimento Cientifico e Tecnológico (CNPq)
Sponsorship Process Number: 
  • FAPESP: 2006/58442-5
  • CNPq: 481790/2007-1
Abstract: 
  • In the biology’s teacher or researcher initial training it is relevant to understand the organization of biological knowledge and the ground in which this science was and is being built. In the beginning of 2006, the Group for Research in Epistemology of Biology (GPEB) dedicated to discuss issues related to the characterization of Biology as a specific area and the contributions of history and epistemology of biology to the teaching of biology. The aim of this paper is to present the Group's results in 2009, whose main focus in guided discussions about historical and epistemological aspects of ecology and the production of ecological science teaching sequences for secondary education.
  • O objetivo deste artigo é apresentar os resultados de uma pesquisa empírica sobre os estudos realizados no Grupo de Pesquisa em Epistemologia da Biologia (GPEB) no ano de 2009, período no qual as atividades centraram-se em discussões sobre os aspectos históricos e epistemológicos da ecologia e na proposição de sequências didáticas para o ensino médio partindo dessa perspectiva. Os dados mostram que, a partir dos estudos desenvolvidos, os participantes do GPEB passaram a entender a ecologia como uma área composta de diferentes conhecimentos, teorias e conceitos. Também, que as dificuldades encontradas na elaboração de sequências didáticas, tendo como referência um modelo didático-epistemológico do conhecimento biológico, estão relacionadas ao modo de pensar e construir o conhecimento de forma articulada. As implicações desse estudo incidem sobre as práticas didáticas que não tratam articuladamente o conteúdo das ciências biológicas, assim como expõe a pertinência de espaços, durante a formação de professores e pesquisadores em biologia, nos quais possa ocorrer a discussão de conceitos científicos de forma integrada, contextualizada, considerando os processos históricos e epistemológicos na construção do conhecimento.
Issue Date: 
2012
Citation: 
Filosofia e História da Biologia, v. 7, n. 2, p. 181-200, 2012.
Time Duration: 
181-200
Keywords: 
  • Philosophy of biology
  • Biology teaching
  • History of ecology
  • Epistemology of ecology
  • Training of teachers and researchers in biology
  • Filosofia da biologia
  • Ensino de biologia
  • História da ecologia
  • Epistemologia da ecologia
  • Formação de professores e pesquisadores em biologia
Source: 
http://www.abfhib.org/FHB/FHB-07-2/FHB-v07-n2-03.html
URI: 
Access Rights: 
Acesso restrito
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/135011
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.