You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135038
Title: 
Movimentos de um movimento: um estudo sobre os significados atribuídos ao escolanovismo e seus ritmos
Other Titles: 
A moving movement: some remarks on the meanings of the new education movement and its rhythms
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS)
ISSN: 
1983-3156
Abstract: 
  • Um conjunto de depoimentos coletados oralmente e de fontes escritas disponíveis no arquivo inativo de um antigo Grupo Escolar paulista é analisado em paralelo à literatura sobre o Movimento Escolanovista visando a compreender os modos como um ideário se impõe, no cotidiano das práticas escolares, num ritmo constante de avanços e resistências, alterações e manutenções. Ao mesmo tempo, defende-se que o Movimento Escolanovista – ou qualquer proposta educacional – não é um bloco maciço de significados fixos, mas uma leitura, uma mobilização, uma apropriação que, segundo os vários significados a ele atribuídos, implica a efetivação de algumas práticas no interior da escola.
  • A set of oral depositions and written sources of the archive of an old Primary School is analyzed in parallel to the literature about the New Education Movement in order to understand the ways in which a concept takes place in daily school practices, pointing out its moments of progress and resistance, alterations and maintenance. At the same time, it is argued that it is impossible to consider the New Education movement - or any educational proposal - as a solid block of fixed meanings. Instead, such proposals are readings, mobilizations, according to which some practices are created within the schooling system..
Issue Date: 
2012
Citation: 
Educação Matemática Pesquisa, v. 14, n. 3, p. 481-506, 2012.
Time Duration: 
481-506
Keywords: 
  • New education
  • Elementary schools
  • Appropriation/mobilization
  • School practices
  • Mathematics education
  • Escola Nova
  • História da educação matemática brasileira
  • História oral
  • Educação matemática
Source: 
http://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/12766
URI: 
Access Rights: 
Acesso restrito
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/135038
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.