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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135042
Title: 
Treinamento de habilidades sociais educativas parentais: comparação de procedimentos a partir do tempo de intervenção
Other Titles: 
Training Parental Educational Social Skills: Comparison Procedures from the Intervention's time
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1676-3041
Sponsorship: 
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)
Sponsorship Process Number: 
FAPESP: 2008/03912-2
Abstract: 
  • This study aims to compare two intervention procedures with parents seeking to promote better social interactions with their children, through training and consolidation of social skills. The procedures were different only in relation to the time in which they were administered: 20 sessions applied once week for one group (G1) and twice a week for the other group (G2). The Parental Education Social Skills Interview was applied (RE-HSE-P). It was noticed that both groups have presented positives outcomes, however G1 has presented enhanced social skills for both the parents and children and G2 has presented reduction on behavior problems. It is concluded that the intervention of longer duration can provide better acquisition and consolidation of skills, and it is pointed the necessity of preventive work with the population, and comparative studies for the improvement of interventional procedures.
  • O presente estudo tem como objetivo a comparação de dois procedimentos de intervenção com pais que buscaram promover melhores interações sociais com seus filhos, por meio do treinamento e fortalecimento das habilidades sociais. Os procedimentos diferiram apenas em relação ao tempo em que foram administrados: 20 sessões aplicadas uma vez por semana a um grupo (G1), e duas vezes por semana a outro grupo (G2). Como instrumento, utilizou-se o Roteiro de Entrevista de Habilidades Sociais Educativas Parentais (RE-HSE-P). Notou-se que ambos os grupos obtiveram resultados positivos, no entanto, G1 destacou-se no aumento das habilidades sociais dos pais e das crianças e G2, na diminuição dos problemas de comportamento. Conclui-se que a intervenção de maior duração pode proporcionar a maior aquisição e consolidação de habilidades, e aponta-se para a necessidade da realização de trabalhos preventivos com a população, e de estudos comparativos para o aprimoramento de procedimentos de intervenção.
Issue Date: 
2012
Citation: 
Estudos e Pesquisas em Psicologia, v. 12, n. 1, p. 36-58, 2012.
Time Duration: 
36-58
Keywords: 
  • Parental educational social skills
  • Procedures comparison
  • Intervention with parents
  • Habilidades sociais educativas parentais
  • Comparação de procedimentos
  • Intervenção com pais
Source: 
http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-42812012000100003#n*
URI: 
Access Rights: 
Acesso restrito
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/135042
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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