You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135045
Title: 
Role-playing como estratégia facilitadora da análise funcional em contexto clínico
Other Titles: 
Role-playing as strategy to facilitate functional analysis in clinical context
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1517-5545
Abstract: 
  • In behavioral therapy several techniques are used, among them the role-playing and functional analysis. Role-playing is feasible to model relevant behaviors while functional analysis is used for diagnostic evaluation and to produce self-knowledge. However, some clinical problems have characteristics that hinder the creation of self-knowledge, without which the client may not develop the modeling of alternative repertoires. This study aims to illustrate the combination of role-playing and functional analysis as a procedure to facilitate the development of self-awareness in clients with deficits in discrimination of functional relations and interpersonal difficulties. A session was selected from a total of 12 group meetings. The main result was the increase of self-revelations and discrimination of functional relationships by customers. It is concluded that the role-playing can be an environment to teach the client to describe functional relations and produce self-knowledge when facing interpersonal problems and difficulties on the discrimination of the actual contingencies in place.
  • Na terapia analítico-comportamental, utilizam-se diversas técnicas, entre elas o role-playing e a análise funcional. O role-playing é viável para modelar comportamentos relevantes, enquanto a análise funcional é utilizada para avaliação diagnóstica e para produzir autoconhecimento. Entretanto, algumas queixas apresentam características que dificultam a produção de autoconhecimento, sem o qual o cliente pode não aderir à modelagem de repertórios alternativos. O presente trabalho busca exemplificar a associação de role -playing e análise funcional enquanto procedimento para facilitar o desenvolvimento de autoconhecimento em clientes com déficits de discriminação de relações funcionais e dificuldades interpessoais. Uma sessão foi selecionada, de um total de 12 encontros em grupo. Como resultado principal, destaca-se o aumento de autorrevelação e discriminação de relações funcionais pelos clientes. Conclui-se que o role-playing possa ser ambiente para ensinar o cliente a descrever relações funcionais e produzir autoconhecimento diante de queixas interpessoais e dificuldade de discriminação das contingências em vigor.
Issue Date: 
2012
Citation: 
Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, v. 14, n. 3, p. 102-122, 2012.
Time Duration: 
102-122
Keywords: 
  • Functional analysis
  • Role-playing
  • Behavior therapy
  • Análise funcional
  • Role-playing
  • Terapia analítico-comportamental
Source: 
http://www.usp.br/rbtcc/index.php/RBTCC/article/view/551
URI: 
Access Rights: 
Acesso restrito
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/135045
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.