You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135107
Title: 
A relação teoria e prática em projetos de educação ambiental desenvolvidos em um bairro de Bauru, SP, Brasil
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Universidade de São Paulo (USP)
ISSN: 
1980-850X
Abstract: 
  • This study examines the relationship between theory and practice that emerges from two Environmental Projects that were carried out in a popular neighborhood of Bauru, SP, . In order to analyze the data, given the diversity of theoretical and practical approaches and concepts in environmental education, we chose as a theoretical foundation critical environmental education. Considering the techniques used in the methodological procedures of qualitative research in education, we elected, as a tool to collect information, content analysis. The results presented in this paper indicate the need to break the dichotomy between form (practice) and content (theory) in the environmental educational process, focusing on the systematized and historically constructed contents. Thus, we consider the environmental education process analyzed involve treating form and content as a dialectic unit.
  • Este estudo analisa a relação entre teoria e prática que emerge de dois Projetos Ambientais realizados em um bairro popular de Bauru, SP, Brasil. Para essa análise, diante da diversidade de concepções e abordagens teórico-práticas acerca da educação ambiental, optamos pela fundamenta- ção teórica da vertente crítica. Levando em conta as possibilidades dos procedimentos da pesquisa qualitativa em educação, elegemos a análise de conteúdo para a obtenção dos dados. Os resultados apresentados neste artigo sinalizam a necessidade de se romper com a dicotomia entre a forma (prática) e o conteúdo (teoria) no processo educativo ambiental, dando centralidade aos conteúdos sistematizados e construídos historicamente. Assim, consideramos que os processos educativos ambientais em análise, implicam o tratamento da forma e conteúdo como uma unidade dialética.
Issue Date: 
2013
Citation: 
Ciência & Educação, v. 19, n. 3, p. 657-676, 2013.
Time Duration: 
657-676
Keywords: 
  • Environmental education
  • Environmental project
  • Educational process
  • Theory and practice
  • Educação ambiental
  • Projeto ambiental
  • Processo educativo
  • Teoria e prática
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/S1516-73132013000300010
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/135107
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.