Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135133
- Title:
- Intencionalidades detectadas no processo de elaboração e implementação de um projeto de formação inicial de professores de física
- Intentionalities detected in the process of design and implementation of an physics teacher´s undergraduate program project
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- 1806-5104
- This article presents part of a PhD research that investigated what are the limiting factors to be overcome by an initial training program for teachers of physics in order to achieve the identity profile of your proposed course on Pedagogical Project Course (PPC). From the survey of the intended ideal, the actions taken by professors, coordinators and managers seeking its implementation were analyzed. Data were collected from official documents, field notes taken during meetings between professors and interviews with the subjects belonging to the faculty of the course. This is a research in action grounded in Habermas principles. For data analysis, we used analytical devices of discourse analysis, using the French perspective of Pêcheux. The outline presented here seeks to highlight the intentions identified through the analysis of discourses present in the texts, in the speech of different subjects involved and the actions undertaken by them during this process. What one can conclude is that the intentions of the involved professors are permeated of contractions, since in some aspects they intend to give the program teacher's an identity (licenciature) and in other ones they try to maintain the status quo, that means, a teachers program which a bachelor’s profile.
- Este artigo apresenta um recorte de uma pesquisa de doutorado que investigou quais são os fatores limitantes a serem superados por um programa de formação inicial de professores de Física com vistas a atingir o perfil identitário de curso proposto em seu Projeto Pedagógico de curso (PPC). A partir do levantamento dos ideais pretendidos, foram analisadas as ações realizadas por professores, coordenadores e gestores visando sua implementação. Os dados foram recolhidos a partir de documentos oficiais, de notas de campo recolhidas durante as reuniões entre docentes e de entrevistas realizadas com uma amostra de sujeitos pertencentes ao corpo docente do curso. Trata-se de uma pesquisa na ação pautada em princípios habermasianos. Para a análise dos dados, foram utilizados dispositivos da Análise de Discurso, na perspectiva francesa de Pêcheux. O recorte aqui apresentado procura evidenciar as intencionalidades detectadas a partir da análise dos discursos presentes nos textos, na fala dos diferentes sujeitos envolvidos e nas ações empreendidas por eles durante este processo. O que se pode concluir é que as intenções dos envolvidos são permeadas de contradições, uma vez que em alguns aspectos trabalham no sentido de dar ao curso a identidade da licenciatura e em outros, procuram manter o status quo, ou seja, uma licenciatura que forma alunos com perfis de bacharéis.
- 2013
- Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 13, n. 3, p. 149-172, 2013.
- 149-172
- Initial teacher of Physics
- Continuing education of university professors
- Curriculum
- Discourse Analysis
- Formação inicial de professores de Física
- Formação continuada de docentes universitários
- Currículo
- Análise de Discurso
- http://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/428
- Acesso aberto
- outro
- http://repositorio.unesp.br/handle/11449/135133
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.