You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135139
Title: 
Uma gota de suor e o universo da Educação Física: um olhar semiótico para as práticas corporais
Other Titles: 
  • A drop of sweat and the universe of physical education: a semiotic look at bodily practices
  • Una gota de sudor y el universo de la educación física: una mirada semiótica para las prácticas corporales
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Instituo Superior de Educação Orígenes Lessa
  • Universidade Federal da Paraíba (UFPB)
ISSN: 
0102-8308
Abstract: 
  • This essay raises problems around the possible relationships of Semiotics, understood as science that investigates the life of signs, with Physical Education. It emphasizes the Semiotics or the General Logic of Signs elaborated by Charles S. Peirce (1839-1914), and presents its fundamentals, applications and implications for research in the field of Physical Education. It concludes that Semiotics allows launching new epistemic looks at the analysis and intervention in Physical Education, in order to: comprehend all its manifestations as expressive, meaningful and communicative; review the existing dichotomies in Physical Education; claim for the enhancement of looking at the subjects, their conducts and living motion situations as producers of language, and, therefore, of communication with the world.
  • En este ensayo se problematiza la posible relación de Semiótica, entendida como ciencia que estudia la vida de los signos con la Educación Física. Especialmente la semiótica o Lógica General de los signos elaborada por Charles S. Peirce (1839- 1914) presenta sus fundamentos, implicaciones y aplicaciones para la investigación en el campo de la Educación Física. Concluye que la Semiótica permite lanzar una nueva visión epistémica para el análisis y la intervención en la Educación Física, permitiendo: comprender todas sus manifestaciones como expresivas, significativas y comunicativas; revisar las dicotomías presentes en la Educación Física; reivindicar la expansión de la mirada para los sujetos, conductas y situaciones motrices como productoras del lenguaje, y por lo tanto de comunicación con el mundo.
  • Este ensaio problematiza possíveis relações da Semiótica, entendida como ciência que investiga a vida dos signos, com a Educação Física. Com destaque para a Semiótica ou Lógica Geral dos Signos elaborada por Charles S. Peirce (1839-1914), apresenta seus fundamentos, implicações e aplicações para as pesquisas no campo da Educação Física. Conclui que a Semiótica permite lançar novos olhares epistêmicos para a análise e intervenção na Educação Física, permitindo: compreender todas as suas manifestações como expressivas, significativas e comunicativas; rever as dicotomias presentes na Educação Física; reivindicar a ampliação do olhar para os sujeitos, condutas e situações motrizes como produtoras de linguagem, e, portanto, de comunicação com o mundo.
Issue Date: 
2013
Citation: 
Kinesis, v. 31, n. 1, p. 91-106, 2013.
Time Duration: 
91-106
Keywords: 
  • Semiotics
  • Physical Education
  • Communication
  • Mediation
  • Semiótica
  • Educación Física
  • Comunicación
  • Mediación
  • Educação Física
  • Semiótica
  • Comunicação
Source: 
http://cascavel.ufsm.br/revistas/ojs-2.2.2/index.php/kinesis/article/view/10051/6043
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/135139
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.