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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135140
Title: 
Avaliação da orientação motivacional de metas na modalidade do futebol
Other Titles: 
Evaluation of motivational goals orientation in soccer
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Universidade Presbiteriana Mackenzie
  • Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP)
  • Associação Esporte Solidário
ISSN: 
2175-8042
Abstract: 
  • This study aimed to evaluate and compare the motivational goals orientation of task and ego for students belonging to two distinct environments sports football, a Private School of Sport and Non-Governmental Organization (ONG), both located in the city of Osasco - SP. Through a descriptive research we applied a scale TEOSQ to a sample of 196 subjects of both sexes aged between 7 and 17 years (mean 11.16 +2.09) and the data were treated with the calculation of Alpha´s coefficient, mean, standard deviation, median, and the averages compared with the Mann-Whitney test. The results showed stability in the instrument with alpha of 0.78 and 0.68 for the task of self in school´s sport with an average of 4.28 of task and 2.40 of ego, since the ONG´s Alpha task was 0.74 and 0.60 of Alpha´s ego with an average of task and ego of 4.40 and 2.75 respectively. We conclude the tendency for task-oriented with students predisposed to overeat constantly, and reliability of the instrument.
  • O presente trabalho objetivou avaliar e comparar a orientação motivacional de meta para tarefa e ego de alunos pertencentes a dois ambientes esportivos distintos de futebol, uma Escola de Esporte Privada e uma Organização Não Governamental (ONG), ambos localizados na Cidade de Osasco - SP. Através de uma pesquisa descritiva aplicamos a escala TEOSQ, a uma amostra de 196 sujeitos de ambos os sexos de idade entre 7 e 17 anos (média 11,16+2,09) e os dados foram tratados com o calculo do Coeficiente Alfa, média, desvio padrão, mediana e comparadas as médias com o teste de Mann Whitney. Os resultados mostraram estabilidade no instrumento com Alfa de 0,78 para tarefa e 0,68 de ego na escola de esporte com média de 4,28 de tarefa e 2,40 de ego, já a ONG o Alfa de tarefa foi 0,60 e 0,74 de ego com média de tarefa de 4,40 e ego 2,75. Concluímos a tendência de orientação para tarefa com alunos predispostos a se superarem constantemente, e a fidedignidade do instrumento
Issue Date: 
2013
Citation: 
Motrivivência, ano XXV, n. 40, p. 67-79, 2013.
Time Duration: 
67-79
Keywords: 
  • Evaluation
  • Soccer
  • Motivation
  • Goals orientation
  • Avaliação
  • Futebol
  • Motivação
  • Orientação de metas
Source: 
http://dx.doi.org/10.5007/2175-8042.2013v25n40p67
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/135140
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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