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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135229
Title: 
Possibilidades e limitações da prática do professor na experiência com a temática energia e desenvolvimento humano no ensino de ciências
Other Titles: 
Possibilities and boundaries in teaching practice with the theme energy and human development in science education
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1806-5104
Abstract: 
  • Reflections on the Movement STSE, in basic education, have pointed to the introduction of discussions involving the socio-scientific issues, as a way of organization and development of forming processes in science classes. In this sense, the research that we developed sought to bring to physics classes of basic education, the discussions surrounding the relationship between science, technology, society and environment issues related to production and access to electricity and human development. In order to interpret formative aspects of this approach was achieved through a short course. Thus, we discuss in this paper, the discourse of students and a professor of physics who participated in this short course. Therefore, we seek in discourse analysis, reflection on this practice, which has limitations such as lack of recognition of this type of training status by the students as well as possibilities represented by the establishment of training spaces that contribute to the discussion of socio-scientific issues.
  • Reflexões sobre o Movimento CTSA, no ensino básico, têm apontado para a introdução das discussões envolvendo as questões sociocientíficas como vias para a organização e para o desenvolvimento de processos formativos nas aulas de ciências. Neste sentido, a pesquisa que desenvolvemos buscou levar para as aulas de física do ensino básico, as discussões envolvendo as relações entre ciência, tecnologia, sociedade e ambiente da problemática que relaciona produção e acesso à energia elétrica e desenvolvimento humano. Buscamos interpretar os aspectos formativos desta abordagem, que foi concretizada por meio de um minicurso. Assim, discutiremos neste trabalho, os discursos dos alunos e da professora de física que participaram deste minicurso. Portanto, buscamos na teoria da análise do discurso a reflexão sobre esta prática que apresenta limitações, como a falta de reconhecimento deste tipo de situação formativa por parte dos alunos, bem como possibilidades representadas pela constituição de espaços formativos que contribuam para a discussão das questões sociocientíficas.
Issue Date: 
2013
Citation: 
Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 13, n. 2, p. 207-226, 2013.
Time Duration: 
207-226
Keywords: 
  • Energy
  • Human development
  • Socioscientific issues
  • STSE
  • Science education
  • Energia
  • Desenvolvimento humano
  • Questões sociocientíficas (QSC)
  • CTSA
  • Ensino de Ciências
Source: 
http://revistas.if.usp.br/rbpec/article/view/346
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/135229
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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