You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135276
Title: 
Rúgbi na escola?!... perspectivas de uma proposta diversificada, pautada na pedagogia do esporte para a educação física escolar do ensino fundamental
Other Titles: 
Rugby at school?!... prospects of a diversified proposal guided by sports pedagogy for scholar physical education at elementary scho
Author(s): 
Institution: 
  • Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais (IFSULDEMINAS)
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Universidade Camilo Castelo Branco (UNICASTELO)
ISSN: 
1981-4313
Sponsorship: 
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
Abstract: 
  • This study aims to report the experience with elements that built Rugby at school, with the Scholarship Program Initiation to Teaching (PIBID), in the city of Muzambinho-MG-Brazil. Featuring a diversified proposal based on the theme “Collective Sports”, from the diversification of classes and promoting inclusion therein, with respect to the practice of sports and gender conflict in physical education. We also seek to establish relationships with characteristics that are objectives of primary education, with regard to the capabilities of the students present in the National Curriculum Parameters-NCPs (BRASIL, 1998). To work the theme, classes were developed based on the minimization of violence contained in the game rugby, providing a pleasurable practice of both boys and girls all together; cooperating, participating and experiencing in fair play. As a result, we had fun classes, which stimulated curiosity about the theme, the new modality and a possible expansion of the understanding of the factors involved in the world of physical education by students, offering them possibility of new practices to the same sportive modalities and adaptations at activities to attend educational context and reflections emerged from the activities and interactions.
  • O presente trabalho tem como objetivo relatar a experiência vivida com apresentação de elementos que proporcionaram a construção de um rúgbi da escola, ou seja, dentro do contexto escolar, junto ao Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) – subprojeto educação física, do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Sul de Minas Gerais - IFSULDEMINAS, na cidade de Muzambinho-MG. O processo pedagógico pautou-se pela diversificação dos conteúdos ensinados e pela inclusão dos estudantes de ambos os gêneros nas mesmas. Procuramos também estabelecer relações com características tidas como objetivos do ensino fundamental, no que diz respeito às capacidades dos alunos, presentes nos Parâmetros Curriculares Nacionais – PCNs (BRASIL, 1998). Para trabalhar o tema, foram desenvolvidas aulas baseadas na minimização da violência contida no jogo, proporcionando a prática prazerosa de meninos e meninas simultaneamente; cooperando, participando e se enfrentando no fair play. Como resultado, tivemos aulas divertidas, que estimularam a curiosidade sobre o tema proposto e uma possível ampliação da compreensão dos fatores que envolvem o universo da Educação Física por parte dos alunos, oferecendo a possibilidade de novas práticas corporais aos participantes e adaptações nas práticas para atender ao contexto educacional.
Issue Date: 
2013
Citation: 
Coleção Pesquisa em Educação Física, v. 12, n. 4, p. 127-134, 2013.
Time Duration: 
127-134
Keywords: 
  • Physical education
  • Rugby
  • Inclusion
  • Sport pedagogy
  • Educação física escolar
  • Rúgbi
  • Inclusão
  • Pedagogia do esporte
Source: 
http://www.fontouraeditora.com.br/periodico/vol-11/Vol11n4-2012/artigos_Vol11n4-2012.htm
URI: 
Access Rights: 
Acesso restrito
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/135276
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.