You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135281
Title: 
Dilemas contemporâneos da profissão professor: perspectivas de professores(as) de Educação Física da rede pública estadual de São Paulo
Other Titles: 
Contemporaneous dilemma of the teaching profession: physical education teachers’ perspectives in São Paulo’s public schools
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1980-6892
Abstract: 
  • The purpose of this article is to reflect on the movement of professionalization of teaching, emphasizing the importance given to vocational training (initial and continuing) in this context. The research is qualitative in that it sought in the testimonies of eight physical education teachers, the São Paulo public state educacional, to elucidate the reflections from the literature review. It was found that although the social and political discourses glimpse the teacher as the main agent of social transformation, this possibility still presents far for this group, especially in view of the heavy workload and poor remuneration, hindering investment in training. It was concluded that this group is immersed in speeches ambiguous and contradictory processes, characterizing a movement of professionalization and concomitant deprofessionalization in teaching.
  • O objetivo deste artigo consistiu em refletir sobre o movimento de profissionalização da docência, destacando a importância atribuída à formação profissional (inicial e continuada) nesse contexto. De natureza qualitativa, buscou-se nos depoimentos de oito professores de Educação Física da rede pública estadual de São Paulo elucidar as reflexões realizadas a partir da análise da literatura. Constatou-se que, embora os discursos sociais e políticos vislumbrem o professor como principal agente de transformação da sociedade, essa possibilidade ainda apresenta-se distante para esse grupo, especialmente em virtude da sobrecarga de trabalho e da remuneração precária, dificultando o investimento na formação profissional. Concluiu-se que esse grupo está imerso em discursos ambíguos e em processos contraditórios, caracterizando um movimento de profissionalização e desprofissionalização concomitante na docência.
Issue Date: 
2013
Citation: 
Revista Mackenzie de Educação Física e Esporte, v. 12, n. 2, p. 42-58, 2013.
Time Duration: 
42-58
Keywords: 
  • Teaching profession
  • Professionalization
  • Teacher training
  • Profissão docente
  • Profissionalização
  • Formação de professores
Source: 
http://editorarevistas.mackenzie.br/index.php/remef/article/view/4701
URI: 
Access Rights: 
Acesso restrito
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/135281
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.