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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135415
Title: 
ARBOT: augmented reality system for teaching logic algorithmic
Other Titles: 
ARBOT: sistema em realidade aumentada para o ensino de lógica algorítmica
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
2179-7625
Sponsorship: 
Pró-Reitoria de Extensão Universitária/UNESP
Sponsorship Process Number: 
PROEX/UNESP: 6624 / 6141 / 8376 / 13969
Abstract: 
  • This article purposes the ARBot, a system that has as main objective the presentation of concepts of logic for students of elementary and secondary education. The system was developed using the technology known as Augmented Reality (AR), which allows complement the actual environment where the user is, by adding virtual objects. In this scenario the RA created from a virtual game interface is used, through which cognitive challenges are presented. To solve these challenges, users must set up three-dimensional virtual characters using visual language. As a result it follows that, in a playful way, concepts of algorithms and programming are assimilated by users. In addition, the system enables two users to interact in a cooperative game mode. In cooperative mode, the system focuses on collaborative learning, since it allows users to jointly solve the cognitive challenge presented by the system.
  • Este artigo propõe o ARBot, um sistema que tem como objetivo principal, a apresentação de conceitos de lógica para alunos do ensino fundamental e médio. O sistema foi desenvolvido utilizando-se a tecnologia conhecida como Realidade Aumentada (RA), a qual permite complementar o ambiente real, onde está o usuário, por meio da adição de objetos virtuais. Neste cenário criado a partir da RA, uma interface de jogo virtual é utilizada, por intermédio da qual são apresentados desafios cognitivos. Para resolver estes desafios, os usuários devem programar personagens virtuais tridimensionais utilizando uma linguagem visual. Como resultado tem-se que, de forma lúdica, conceitos de algoritmos e programação são assimilados pelos usuários. Além disso, o sistema possibilita a interação de dois usuários em um modo cooperativo de jogo. Neste modo cooperativo, o sistema foca na aprendizagem colaborativa, uma vez que permite que os usuários, em conjunto, resolvam o desafio cognitivo apresentado pelo sistema.
Issue Date: 
2014
Citation: 
Engineering Research, v. 5, n. 3, p. 1-24, 2014.
Time Duration: 
1-24
Keywords: 
  • Collaborative learning
  • Teaching tool
  • Algorithmic logic
  • Augmented reality
  • Aprendizagem colaborativa
  • Ferramenta de ensino
  • Lógica algoritmica
  • Realidade aumentada
Source: 
http://www.engres.org/ojs/index.php/engres/article/view/95
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/135415
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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