You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135445
Title: 
O que sabemos sobre a pesquisa brasileira voltada à educação em museus de ciências?
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1982-5153
Abstract: 
  • Over the past four decades it occurred a great expansion of science education research in Brazil (TEIXEIRA, 2008). Considering the scientific production in the area, descriptive studies, called state of the art are necessary, but little found in Brazilian scientific literature, especially in the field of science education. In this context, this paper identifies and describes the main features and trends of Brazilian research in the field of education in science museums, released in the form of dissertations and thesis, in the period 1970 to 2010. It is a qualitative and quantitative research, which performs a document analysis, in a bibliographical review. We mapped 153 academic researches, mainly in the Rio-São Paulo axis, mostly in the last decade, showing that the area can be characterized as an emerging field in science education.
  • Os últimos quarenta anos evidenciam grande crescimento da pesquisa em educação em ciências no Brasil (TEIXEIRA, 2008). Diante do volume de produção científica da área, são necessários estudos de caráter inventariante e descritivo, denominados pesquisas de estado da arte, ainda pouco encontrados na literatura científica brasileira, em especial no campo da educação em ciências. Nesse contexto, o objetivo principal da pesquisa que originou este artigo residiu na identificação e descrição das principais características e tendências das pesquisas brasileiras desenvolvidas em uma subárea da educação em ciências, a educação em museus de ciências. O estudo considerou trabalhos divulgados sob a forma de dissertações e teses no período de 1970 a 2010, analisando o quantitativo desta produção ao longo do tempo, sua procedência e seu conteúdo. Trata-se de uma pesquisa de natureza qualitativa e quantitativa, que realiza uma análise documental, caracterizando-se como estudo de revisão bibliográfica. Foram mapeados 153 trabalhos, defendidos predominantemente no eixo Rio-São Paulo, em sua maioria na última década, evidenciando que a área em questão caracteriza-se emergente no campo da educação em ciências.
Issue Date: 
2014
Citation: 
Alexandria, v. 7, n. 2, p. 23-50, 2014.
Time Duration: 
23-50
Keywords: 
  • State of the art
  • Education in museums
  • Science education
  • Estado da arte
  • Educação em museus
  • Educação em ciências
Source: 
https://periodicos.ufsc.br/index.php/alexandria/article/view/38214
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/135445
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.