You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135456
Title: 
The role of social skills in social anxiety of university students
Other Titles: 
  • El papel de las habilidades sociales en la ansiedad social en estudiantes universitarios
  • O papel das habilidades sociais na ansiedade social em estudantes universitários
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Universidade de São Paulo (USP)
ISSN: 
1982-4327
Sponsorship: 
  • Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)
  • Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)
Sponsorship Process Number: 
FAPESP: 2011/11776-4
Abstract: 
  • Social anxiety is one of the most frequent mental health problems and there is no consensus regarding the relation between social skills and anxiety. This study aimed to compare the behavioral indicators of social skills presented by university students with social anxiety in relation to a non-clinical group, and to verify the predictive value of the social skills for social anxiety. Participants were 288 university students, 144 with Anxiety Disorder and 144 non-clinical. Social skills were assessed using the QHC-University (Social Skills, Behaviors and Context Assessment Questionnaire for University Students) and the IHS-Del-Prette instruments. Mental health indicators were assessed through screening and diagnostic instruments. Through univariate and multivariate analysis an association was found between social skills and anxiety, highlighting public speaking, potential, difficulties, and the total social skills score as predictors of social anxiety, which contributes to demonstrating the role the resources and difficulties play in this.
  • Ansiedad social es uno de los problemas más frecuentes de salud mental, sin consenso respecto a la relación entre habilidades sociales y ansiedad. La finalidad fue comparar los indicadores de comportamiento de habilidades sociales presentados por académicos con ansiedad social con relación a un grupo no clínico y verificar el valor predictivo de las habilidades sociales para la ansiedad social. Los participantes fueron 288 estudiantes universitarios, 144 con trastorno de ansiedad y 144 no clínicos. Fueron evaluados las habilidades sociales mediante los instrumentos Cuestionario de Evaluación de Habilidades Sociales, Comportamientos y Contextos para Académicos-QHS y el IHS-Del-Prette. Los indicadores de salud mental se evaluaron mediante encuestas de tamizaje y diagnóstico. A través de análisis multivariados, se encontró una asociación entre las habilidades sociales y la ansiedad, detectándose el hablar en público, potencialidades, dificultades y la puntuación total de las habilidades sociales como predictores de ansiedad social, lo que contribuyó para poner de relieve las características y dificultades que contribuyen a esto.
  • A ansiedade social é um dos problemas mais frequentes de saúde mental, não havendo consenso quanto à relação entre habilidades sociais e ansiedade. Objetivou-se comparar os indicadores comportamentais de habilidades sociais apresentados por universitários com ansiedade social em relação a um grupo não clínico e verificar o valor preditivo das habilidades sociais para a ansiedade social. Participaram do estudo 288 estudantes universitários, 144 com Transtorno de Ansiedade e 144 não clínicos. Procedeu-se à avaliação das habilidades sociais pelos instrumentos Questionário de Avaliação de Habilidades Sociais, Comportamentos e Contextos para Universitários-QHC e IHS-Del-Prette. Os indicadores de saúde mental foram avaliados por instrumentos de rastreamento e diagnóstico. Por meio de análises multivariadas constatou-se associação entre habilidades sociais e ansiedade, destacando-se o falar em público, potencialidades, dificuldades e escore total de habilidades sociais como preditores de ansiedade social, o que contribuiu para evidenciar os recursos e as dificuldades que contribuem para tal.
Issue Date: 
2014
Citation: 
Paidéia, v. 24, n. 58, p. 223-232, 2014.
Time Duration: 
223-232
Keywords: 
  • Social skills
  • University students
  • Mental health
  • Anxiety
  • Prevention
  • Habilidades sociales
  • Estudiantes universitarios
  • Salud mental
  • Ansiedad
  • Prevención
  • Habilidades sociais
  • Estudantes universitários
  • Saúde mental
  • Ansiedade
  • Prevenção
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/1982-43272458201410
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/135456
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.