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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135464
Title: 
Aportes teóricos e metodológicos para a constituição de um grupo de planejamento conjunto com docentes da licenciatura em física
Other Titles: 
Theoretical and methodological contributions to the formation of joint planning groups with teachers of physics degree course
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Federal de Itajubá (UNIFEI)
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1415-2150
Abstract: 
  • We present in this paper parts of the results of a research that had the intention to promote a space of communicative interaction among teachers of an undergraduate Course of Physics Teaching so they could plan their courses together. From the theoretical recommendations of the Theory of Communicative Action , by Jürgen Habermas , it was possible to draw a way of rationality crisis in training degree in physics in Brazil and then propose the creation of a Joint Planning Group (JPG) with teachers of specific nature disciplines of physics and disciplines about physics teaching. They start a joint discussion about the relationship among the disciplines in delivering of a project for future high school teachers' training. All meetings developed over a school year in the GPC were recorded, transcribed and analyzed with a part of a methodological analysis feature of the intersubjective interactions. This methodology was developed specifically for the research. The conclusions are related to the joint constructions developed by the JPG, its local contexts and the possibility of extension of this group. The joint constructions undertaken in the group point to the defense of the formation of JPG in the formation of the professors who teach these courses.
  • Apresenta-se, neste artigo, parte dos resultados de uma pesquisa que teve por intenção promover um espaço de interação comunicativa entre os docentes da licenciatura em Física a fim de que pudessem planejar suas disciplinas em conjunto. A partir das recomendações da Teoria da Ação Comunicativa, de Jürgen Habermas, foi possível traçar um cenário da crise de racionalidade na formação em licenciatura em Física no Brasil e, então, propor a criação de um Grupo de Planejamento Conjunto (GPC) com professores de disciplinas de cunho específico da Física e de ensino de Física para a discussão conjunta da relação entre suas disciplinas na concretização de um projeto de formação de futuros professores. Todas as reuniões desenvolvidas ao longo de um ano letivo nos dois GPC foram gravadas, transcritas e analisadas de acordo com um recurso metodológico de análise das interações intersubjetivas de influência habermasiana, desenvolvido especificamente para a pesquisa. As conclusões se relacionam às construções conjuntas empreendidas, aos contextos locais do GPC e à possibilidade de extensão desse grupo. As construções conjuntas empreendidas no grupo apontam para a defesa da formação de GPC nas licenciaturas em Física como formação do docente universitário que leciona essa disciplina.
Issue Date: 
2014
Citation: 
Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 16, n. 2, p. 85-106, 2014.
Time Duration: 
85-106
Keywords: 
  • Set planning groups
  • Physics education course
  • Theory of communicative action
  • Grupo de planejamento conjunto
  • Docência universitária
  • Licenciatura em Física
  • Teoria da ação comunicativa
Source: 
http://dx.doi.org/10.1590/1983-21172014160205
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/135464
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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