Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135508
- Title:
- A questão da experiência estética nos debates de epistemologia da comunicação
- The question of aesthetic experience in the debates on the epistemology of communication
- Barros, Laan Mendes de
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- 2318-6372
- In the outline of communication epistemology, the article discusses the fluid and complex delimitations of the field of social communication and its intersections with the world of aesthetics. It includes the question of aesthetic experience and its presence in the epistemological debates on communication in Brazil. It tries to identify possible contributions of the phenomenology of aesthetic experience, based upon the teachings of Mikel Dufrenne and the theoretical references proposed by John Dewey, Paul Valéry, Luigi Pareyson and Jacques Rancière, to the studies on communication. To contextualize the articulations between communication and aesthetics in the debates developed in the Working Group on Communication Epistemology, the article briefly explores the works that discussed that intersection over the last ten years.
- Nos contornos da epistemologia da comunicação, discutem-se aqui as delimitações fluidas e complexas do campo de estudo da comunicação social e suas intersecções com o universo da estética. Incorpora-se a questão da experiência estética e sua presença nos debates epistemológicos da comunicação no Brasil. Busca-se identificar possíveis contribuições da fenomenologia da experiência estética, com base nos ensinamentos de Mikel Dufrenne e dos referenciais teóricos propostos por John Dewey, Paul Valéry, Luigi Pareyson e Jacques Rancière, aos estudos da comunicação. Para contextualizar essas articulações entre comunicação e estética nos debates desenvolvidos no GT Epistemologia da Comunicação, foi realizada uma breve exploração nos trabalhos que trouxeram tal interseção ao longo dos últimos dez anos.
- 2014
- Questões Transversais - Revista de Epistemologias da Comunicação, v. 2, n. 3, p. 2-11, 2014.
- 2-11
- Epistemology of communication
- Aesthetic experience
- Art and communication
- Reception and production of meaning
- Epistemologia da comunicação
- Experiência estética
- Arte e comunicação
- Recepção e produção de sentidos
- http://revistas.unisinos.br/index.php/questoes/article/view/8556
- Acesso aberto
- outro
- http://repositorio.unesp.br/handle/11449/135508
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.