Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135557
- Title:
- Meios de comunicação social de massa e a agressividade do espectador de futebol
- Mass media and the soccer spectator´s aggressiveness
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- 2238-8001
- The mass media have a decisive function in formation of opinion and conduct of population. Among those, the television is a vehicle with great power of spread of information. The objective this study is to analyze the influence of media on occurrences regarding the aggressiveness some participants involved in event soccer, while spectators. The subject's attitude is determined by predominant factors, among them the influences of social and cultural way in that lives, as well as, of the education and sporting influences that it affects. The problem of violence in the sport, in the case of soccer, it cannot be addressed for total responsibility of media. However, collaboration is indispensable, for aspect positive and/or negative, depending on the interest in subject. The models of behavior in television could influence the spectator's behavior for a learning process, for example, the use of the language. Therefore, it is indispensable to rethink the roads of television, their ethical conducts and to discuss the philosophical sense of the crisis. Because, to reject the mass media is to deny the reality and social transformations. The extent of the Physical education, above all in the school, is a fundamental space for the teacher to intermediate the meaning of the sport, in this case, the soccer-spectacle, in social context and their relationships with the media, enlarging the process civilization, so much inside as out of field.
- Os meios de comunicação de massa têm um papel decisivo na formação da opinião e conduta da população. Dentre esses, a televisão é um veículo com grande poder de disseminação da informação. Esse estudo tem por objetivo analisar a influência da mídia sobre as ocorrências referentes à agressividade por parte dos participantes envolvidos no evento futebol, enquanto espectadores. A atitude do sujeito é determinada por fatores predominantes, dentre eles as influências do meio social e cultural em que vive, bem como, das influências educacionais e esportivas que o afeta. O problema da violência no esporte, no caso do futebol, não pode ser direcionado para a responsabilidade total da mídia. Porém, sua colaboração é imprescindível, para o aspecto positivo e/ou negativo, dependendo do interesse em questão. Os modelos de comportamento na televisão poderiam influenciar o comportamento do espectador por um processo de aprendizagem, por exemplo, pelo o uso da linguagem. Por isso, é imprescindível repensar as vias da televisão, suas condutas éticas e discutir o sentido filosófico da crise. Pois, rejeitar os meios de comunicação de massa é negar a realidade e as transformações sociais. O âmbito da Educação Física, sobretudo na escola, é um espaço fundamental para o professor intermediar o significado do esporte, neste caso, o futebolespetáculo, no contexto social e suas relações com a mídia, ampliando o processo civilizatório, tanto dentro quanto fora de campo.
- 2014
- Revista Brasileira de Psicologia Aplicada ao Esporte e à Motricidade Humana, v. 4, p. 102-107, 2014.
- 102-107
- Mass media
- Aggressiveness
- Soccer
- Meios de comunicação de massa
- Agressividade
- Futebol
- http://www.psicologiadoesporte.esp.br/revista.aspx
- Acesso restrito
- outro
- http://repositorio.unesp.br/handle/11449/135557
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.