You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135584
Title: 
Algumas potencialidades didáticas do setor trigonal na interface entre história e ensino de matemática
Other Titles: 
Some didactic potential of “trigonal sector” at the interface between history and mathematic teaching
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUCSP)
ISSN: 
1983-3156
Sponsorship: 
Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)
Sponsorship Process Number: 
CNPq: 484784/2013-7
Abstract: 
  • This paper presents preliminary findings of an instrument called "trigonal sector" which was described by John Chatfeild in his treatise entitled The Trigonall Sector, published in 1650. It points out some didactic potentials of "trigonal sector" especially for the teaching of geometry. The instrument allows students to explore different properties of triangles considering their angles. This paper raises the hypothesis that the operation with the instrument associated with an educational organization – it based on the relationship between the context in which mathematical concepts show in the document and the movement of thought in the formation of these concepts – can lead the student in a fruitful way to the process of analysis and synthesis, that is essential for the concept formation.
  • Neste artigo apresentam-se resultados preliminares do estudo de um instrumento denominado "setor trigonal", descrito por John Chatfeild em seu tratado intitulado The Trigonall Sector, publicado em 1650, contemplando algumas potencialidades didáticas, principalmente para o ensino de geometria. O instrumento permite aos estudantes explorar diferentes propriedades de triângulos a partir de seus ângulos. A hipótese que daí se levantou é que a operacionalidade com o instrumento associada com uma organização de ensino – com base na articulação entre o contexto dos conceitos matemáticos que aparecem no documento e o movimento do pensamento, aliado a formação desses conceitos – pode conduzir o estudante de modo profícuo ao processo de análise e síntese, necessário à formação conceitual.
Issue Date: 
2014
Citation: 
Educação Matemática Pesquisa, v. 16, n. 4, p. 1227-1253, 2014.
Time Duration: 
1227-1253
Keywords: 
  • History of mathematics
  • Mathematical instruments
  • Teaching of geometry
  • História da matemática
  • Instrumentos matemáticos
  • Ensino de geometria
Source: 
http://revistas.pucsp.br/index.php/emp/article/view/22021
URI: 
Access Rights: 
Acesso restrito
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/135584
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.