You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135636
Title: 
Ensino de ecoico, tato e mando: uma revisão bibliográfica dos artigos do Journal of Applied Behavior Analysis (JABA)
Other Titles: 
Echoic, tact and mand teaching: a bibliographical review of articles in the Journal of Applied Behavior Analysis (JABA)
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Federal de São Carlos (UFSCar)
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1517-5545
Sponsorship: 
  • Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq)
  • Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)
Sponsorship Process Number: 
  • CNPq: 161977/2011-1
  • FAPESP: 2011/16035-2
  • CNPq: 573972/2008-7
  • FAPESP: 2008/57705-8
Abstract: 
  • The rehabilitation process of hearing-impaired and implanted children indicates difficulties and some necessary conditions for the establishment of vocals echoic, tact and mand responses. In this context, a bibliographical review over instruction procedures of operants echoic, tact and mand was made in the periodical JABA’s database in three phases: Initial search over the period of 1968 to 2012, identifying 306 articles; selection of the abstracts about the target operants’ teaching procedures, with 45 selected; and reading and analyzing of the selected studies. Tact and mand were the target operants in 80% of the studies, and echoic was a prerequisite in 70% of the studies; 10 articles reported teaching of more than one verbal operant target individually, or with transference control procedures. Only two studies focused on hearing-impaired participants, suggesting investment on studies about vocal expressive establishment conditions within this population.
  • A reabilitação de crianças com deficiência auditiva e implante coclear registra a necessidade da elucidação das condições necessárias para estabelecimento de repertórios como ecoico, tato e mando vocais, ainda que repertórios receptivos sejam estabelecidos rapidamente e com muito sucesso. Neste contexto foi desenvolvida uma revisão bibliográfica sobre o ensino desses operantes verbais na base de dados do periódico JABA em três fases: levantamento inicial entre 1968 e 2012 que identificou 306 artigos; seleção dos resumos que ensinavam os operantes-alvos, com 45 artigos; e leitura e análise dos artigos selecionados. Tato e mando foram tomados como operante-alvo em 80% dos artigos e o ecoico apareceu como pré-requisito em 70%; dez artigos ensinaram mais de um operante isoladamente ou por procedimentos de transferência de controle de estímulos. Apenas dois artigos relatavam estudos com deficientes auditivos sugerindo investimento no estudo operante das condições em que a fala expressiva é estabelecida nesta população.
Issue Date: 
2014
Citation: 
Revista Brasileira de Terapia Comportamental e Cognitiva, v. 16, n. 2, p. 109-124, 2014.
Time Duration: 
109-124
Keywords: 
  • Tact
  • Mand
  • Echoic
  • Teaching procedures
  • Tato
  • Mando
  • Ecoico
  • Procedimentos de ensino
Source: 
http://www.usp.br/rbtcc/index.php/RBTCC/article/view/694
URI: 
Access Rights: 
Acesso restrito
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/135636
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.