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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135672
Title: 
Métodos para a tomada de decisão em portfólio de produtos: um levantamento em empresas dos setores eletrônico, óptico e de informática
Other Titles: 
Methods for decision making in product portfolio: a survey at electronic, optical and computing companies
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Universidade Federal de São Carlos (UFSCAR)
ISSN: 
1676-1901
Sponsorship: 
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado de São Paulo (FAPESP)
Sponsorship Process Number: 
FAPESP: 2011/51596-5
Abstract: 
  • Decision making in product portfolio is a relevant aspect, not only to the good performance of product development, but also to support in the process of business strategy. This article has the objective to present and analyze the main methods for decision making in product portfolio used by large and medium enterprises that operate in Brazil, in electronic, optical and computer sectors. A survey research was conducted in a sample of 40 companies. It was noted, that most of these companies, especially the middle sized companies, followed an informal pattern for decision-making in product portfolio, which is guided, mainly, by the perception of senior management. Among the employed formal methods, financial, market research and mapping methods are the most present in the surveyed sectors.
  • A tomada de decisão em portfólio de produtos é aspecto relevante, não apenas para o bom desempenho do desenvolvimento de produtos, mas também para auxiliar no processo da estratégia de negócio. Este artigo possui o objetivo de apresentar e analisar os principais métodos para a tomada de decisão em portfólio de produtos adotados por grandes e médias empresas, que atuam no Brasil, nos setores eletrônicos, óptico e de informática. Foi realizada uma pesquisa do tipo survey em uma amostra de 40 empresas. Notou-se que grande parte dessas, especialmente as de médio porte, segue um padrão informal para a tomada de decisão em portfólio de produtos e, que são guiadas, sobretudo, pela percepção da alta administração. Dentre os métodos formais empregados, os financeiros, de pesquisa de mercado e de mapeamento são os mais presentes nos setores estudados.
Issue Date: 
2014
Citation: 
Revista Produção Online, v. 14, n. 3, p. 1151-1170, 2014.
Time Duration: 
1151-1170
Keywords: 
  • Process of product development
  • Product portfolio management
  • Methods for decision making
  • Survey research
  • Electronic, optical and computing companies
  • Processo de desenvolvimento de produtos
  • Gestão de portfólio de produtos
  • Métodos para a tomada de decisão
  • Pesquisa tipo survey
  • Empresas dos setores eletrônicos, óptico e de informática
Source: 
http://dx.doi.org/10.14488/1676-1901.v14i3.1704
URI: 
Access Rights: 
Acesso restrito
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/135672
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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