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Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135706
Title: 
Marcas e lugares: um estudo sobre marcas turísticas no Rio de Janeiro
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
2318-7492
Abstract: 
  • This paper, through a literature review, demonstrates the importance of the use of brands by men, initially as a form of expression and communication. History has shown that the visual language and the use of images in the form of the brands, proved a very efficient and direct interpretation, with accuracy to what it represents, setting the brand as a financially valued member. The paper deals with analysis of the Spanish example that argues the way that touristic points has been used to represent places in the whole world; then, at the same time, it measures the case of the Brazilian city of Rio de Janeiro where brands are created for special events and there is not a representative tourist brand to this town; But when analyzing the places in the city, symbols like The Copacabana Promenade has a strong presence in the collective imagination, that's the reason why it has been used as an element of strong local identity and in the Industrial Design.
  • Este artigo, por meio de revisão bibliográfica, demonstra a importância da utilização de marcas pelos homens, inicialmente como uma forma de expressão e comunicação. A história demonstra que a linguagem visual e o uso de imagens, na forma de marcas, mostrou-se um meio muito eficiente e de direta interpretação, apresentando confiança àquilo que ela representa, firmando a marca como um elemento valorizado financeiramente. O artigo trata, por meio de análises, do exemplo espanhol que demonstra a maneira como as marcas turísticas vêm sendo utilizadas no mundo para representar lugares; depois, paralelamente, avalia o caso brasileiro da cidade do Rio de Janeiro onde as marcas são criadas para eventos específicos e não há uma marca turística representativa dessa cidade turística; porém, ao analisar os lugares da cidade, é trazida à tona a forte representação de que símbolos, como o Calçadão de Copacabana, têm no imaginário coletivo, sendo este um elemento de forte identificação local e usado inclusive no Design de produtos.
Issue Date: 
2014
Citation: 
Revista Brasileira de Expressão Gráfica, v. 2, n. 1, p. 101-116, 2014.
Time Duration: 
101-116
Keywords: 
  • Brands
  • Symbology
  • Tourism
  • Representation
  • Marcas
  • Simbologia
  • Turismo
  • Representação
Source: 
http://rbeg.net/#
URI: 
Access Rights: 
Acesso restrito
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/135706
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

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