You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/135943
Title: 
Conceitos ecológicos estruturantes: investigando o pensamento de futuros professores de Ciências Biológicas
Other Titles: 
Structural ecological concepts: investigating the thought of future Biological Sciences teachers
Author(s): 
Palhaci, Talitha Plácido
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • Researches show that the future Biological Sciences teachers struggling to articulate biological knowledge disciplines with the didactic knowledage disciplines. Futhermore, Biology teaching is presented as memorizable and fragmented, which requires the setting of teaching and learning processes that may be suitable for addressing the contextualized Biology, which can be accomphished, for example by use of the structural concepts. Based on this problematization, the objective of this research was investigate and if there is the formation of a systemic thinking by students in an initial formation course in Biological Sciences. For this purpose, we seek to: investigate how Biological students of a state University expose his thoughts to agree or disagree with assertions related to ecological knowledge; investigate how these future teachers schematise biological concepts related to ecology in the construction of concept maps through the appropriation of structural concepts. After the investigation, was carried out a qualitative/quantitative analysis in addition to Pierce's semiotics analysis on relations of the data obtained in this research. As a result of these analysis were prepared significance synthesis boards and didactic strategies in the form of questions, based on structural ecological concepts in order to raise up discussions that can help built a more systemic thinking by graduate students and that can support the guiding principles for extrapolation of this thinking in other biological areas
  • Pesquisas mostram que os futuros professores de Ciências Biológicas enfrentam dificuldades para articular as disciplinas de conhecimento biológico com as disciplinas de conhecimento didático. Além disso, o Ensino de Biologia apresenta-se como memorístico e fragmentado, o que torna premente a configuração de processos de ensino e aprendizagem que se mostrem adequados para abordar a Biologia de forma contextualizada, o que pode ser realizado, por exemplo, por meio do uso de conceitos estruturantes. Com base nessa problematização, o objetivo dessa pesquisa foi investigar sobre e se ocorre a formação de um pensamento sistêmico pelos graduandos em um curso de formação inicial em Ciências Biológicas. Para tanto, buscamos: pesquisar como os graduandos em Ciências Biológicas de uma Universidade Estadual expõe seu pensamento ao concordar ou discordar de assertivas relacionadas ao conhecimento ecológico; investigar com esses futuros professores esquematizam conceitos biológicos relacionados à Ecologia na construção de mapas conceituais por meio da apropriação de conceitos estruturantes. Após as investigações, foi realizada uma análise quali/quanti e uma análise por meio da semiótica peirceana referente às relações dos dados obtidos nessa pesquisa. Como resultado dessas análises, foram elaborados quadros de síntese de significação e estratégias didáticas na forma de questões, fundamentados em conceitos ecológicos estruturantes, de forma a suscitar discussões que possam auxiliar a construção de um pensamenento mais sistêmico pelos graduando e que possam subsidiar princípios norteadores para extrapolação desse pensamento em outras áreas biológicas
Issue Date: 
7-Aug-2015
Citation: 
PALHACI, Talitha Plácido. Conceitos ecológicos estruturantes: investigando o pensamento de futuros professores de Ciências Biológicas. 2015. 319 p. Tese (doutorado) - Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências, 2015.
Time Duration: 
319 p.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Biologia
  • Ensino
  • Ecologia
  • Semiotica
  • Biology
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/135943
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.