You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/136051
Title: 
O discurso escolar: uma análise sobre o olhar do aluno
Author(s): 
Sabeh, Mirian Valéria Gomes
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • The study in question has the intention to analyze the meaning of the conception of this school in the discourse of primary school students, specifically the 7th school year. To reflect on their meanings, first of all, it is necessary to give a voice to students. The aim is to analyze whether and how power relations emerge in the speeches of students in a space where there are conflicts and dialogues influenced by hierarchical power games and authoritarian teaching methods. Based on the analysis of the French Discourse, especially in studies of the microphysics of power Foucault and studies of language of Bakhtin Circle, we intend to think the relationship between macro and micro-powers, given the institutionalized hierarchy (including as State symbol, according to Althusser) and the peripheral, considered marginal. To foster discussions required, will be adopted the song clip Another brick in the wall, the Pink Floyd band, the motto and significant contribution to identifying relationships between the institution and the student community, as well as how power relations penetrate and influence the teaching-learning in teacher and student relationships, student and school, institutionalized knowledge and social experiences
  • O estudo em questão tem como pretensão a análise do sentido da concepção de escola presente no discurso dos alunos de ensino fundamental, especificamente do 7º ano escolar. Para refletir acerca de suas acepções, antes de tudo, faz-se necessário dar voz aos alunos. O intuito é analisar se e como as relações de poder surgem nos discursos dos alunos em um espaço onde ocorrem conflitos e interlocuções influenciadas por jogos hierárquicos de poder e práticas pedagógicas autoritárias. Com base na Análise do Discurso de linha francesa, especialmente nos estudos acerca da microfísica do poder de Foucault e nos estudos da linguagem do Círculo de Bakhtin, pretende-se pensar a relação entre macro e micropoderes, tendo em vista o institucionalizado hierarquicamente (inclusive como símbolo do Estado, segundo Althusser) e o periférico, considerado marginal. Para fomentar as discussões pretendidas, adotar-se-á o clipe da canção Another brick in the wall, da banda Pink Floyd, como mote e aporte significativo de identificação das relações entre instituição e comunidade discente, bem como de que maneira as relações de poder penetram e influenciam o ensino-aprendizado nas relações professor e estudante, educando e escola, conhecimento institucionalizado e vivências sociais
Issue Date: 
17-Aug-2015
Citation: 
SABEH, Mirian Valéria Gomes. O discurso escolar: uma análise sobre o olhar do aluno. 2015. 109 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Letras de Assis, 2015.
Time Duration: 
109 f. : il. color.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Foucault, Michel, 1926-1984
  • Análise do discurso
  • Professores - Atitudes
  • Alunos - Atitudes
  • Discourse analysis
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/136051
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.