You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/136290
Title: 
Sentidos e significados do conceito de divisão provenientes de Atividade Orientadora de Ensino
Other Titles: 
Sense and the meanings of the division concept from a Learning Orientation Activity
Author(s): 
Santos, Suzana Maria Pereira dos
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • O presente estudo partiu de reflexões acerca de minha prática enquanto professora e coordenadora da área de matemática, quanto às dificuldades dos estudantes em relação à aprendizagem da divisão. Define-se como objetivo geral, compreender os sentidos e os significados do conceito de divisão que podem ser formados a partir de uma Atividade Orientadora de Ensino, por estudantes do 5º ano do Ensino Fundamental, de uma escola municipal do interior do estado de São Paulo, especificamente explorando algoritmos da divisão. Tem-se como referência teórica a Perspectiva Histórico-Cultural e teórico-metodológica a Atividade Orientadora de Ensino, esta conduzida por uma história virtual, uma situação emergente e um jogo, elaborados a partir de uma análise dos objetivos curriculares. Adota-se uma abordagem qualitativa de pesquisa, na qual a análise dos dados recorreu-se a episódios que evidenciam o movimento dos sentidos e significados do conceito de divisão por meio dos relatos gravados e filmados dos sujeitos em diferentes momentos, além de produções escritas. Dentre os sentidos e significados manifestos encontram-se a relação da divisão com a distribuição de objetos discretos, repartição de grandeza contínua, algoritmos de divisão de números no campo dos naturais: método das subtrações sucessivas, método da repartição usando ábaco, método da chave e a relação com o resto da divisão.
  • This study set out to reflect on my practice as a teacher and coordinator in mathematics, about the difficulties of students in relation to learning division. It is defined as a general objective, understanding the sense and the meanings of the division concept that can be formed from a Learning Orientation Activity for the 5th year of primary school students , in a public school in the state of São Paulo specifically exploring division algorithms. It has been as a theoretical reference to Historical-Cultural Perspective and theoretical and methodological Learning Orientation Activity, it is led by a virtual history, an emerging situation and a game, drawn from an analysis of the curricular objectives. It adopts a qualitative research approach, in which the data analysis appealed to episodes, recorded and filmed, that show the movement of the senses and meanings of the concept of division through the reports of the subjects at different times, as well as written productions. Among the senses and manifest meanings are the correlation among the division with the distribution of discrete objects, division of continuous quantity, numbers of division algorithms in the natural course: method of successive subtractions, method of allocation using abacus, key method and the relationship with the rest of the division.
Issue Date: 
12-Feb-2016
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Conceito de divisão
  • Atividade Orientadora de Ensino
  • Sentidos e significados
  • Perspectiva Histórico-Cultural
  • Division concept
  • Learning Orientation Activity
  • Senses and meanings
  • Historical-Cultural perspective
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/136290
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.