You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/136464
Title: 
A contação de histórias como recurso facilitador do desenvolvimento do juízo moral de crianças da educação infantil
Other Titles: 
The storytelling trainer as a resource development moral judgment of children of early childhood education
Author(s): 
Martins, Daniele Pavan
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • A autonomia moral envolve a construção de valores por meio das relações interpessoais. Processo que se inicia na infância por meio da vivência de exemplos e situações cotidianas. O objetivo deste estudo foi verificar se um programa intencional e planejado com contação de histórias e reflexão coletiva pode contribuir para o desenvolvimento do juízo moral de crianças da pré-escola, tendo como objetivos específicos verificar como os juízos morais infantis são expressos durante as discussões das histórias contadas, e, desenvolver um instrumento de avaliação do juízo moral de crianças não alfabetizadas (produto final desta pesquisa). Fundamentado na Psicologia Genética de Jean Piaget a contação de histórias norteou este estudo. A metodologia adotada foi a da pesquisa-ação, na qual a pesquisadora atuou como observadora-participante. Participaram deste estudo 14 crianças de três a quatro anos de um Centro de Convivência Infantil de uma cidade de médio porte do interior paulista. Para a coleta de dados, foram elaboradas pares de histórias com gravuras que expressam a situação/dilema proposto. O instrumento proposto foi aplicado nas crianças participantes antes e depois de uma intervenção com 13 encontros, nos quais foram trabalhados os valores generosidade, amizade e justiça. Os resultados mostram que: as gravuras ajudaram as crianças a entenderem os dilemas e auxiliaram a emitirem as respostas; detectou-se a necessidade de adequação das histórias/dilemas para a idade das crianças entrevistadas que demonstraram entender efetivamente a proposta e o contexto das histórias, identificando o conflito moral e se posicionando sobre o mesmo; a intervenção possibilitou a elevação qualitativa do juízo moral das crianças e uma melhora na capacidade dialógica e participativa do grupo. Considera-se que o desenvolvimento moral pode ser estimulado desde a mais tenra idade por meio de um trabalho intencional envolvendo a contação de histórias e os valores morais.
  • The moral autonomy involves building values through interpersonal relationships. Process that begins in childhood by living examples and everyday situations. The aim of this study was to investigate whether an intentional program and planned with storytelling and collective reflection can contribute to the development of moral judgment of children of pre-school, and aimed at verifying how children's moral judgments are expressed during the discussions of storytelling, and develop an assessment tool of moral judgment of illiterate children (final product of this research). Based on Genetic Psychology of Jean Piaget the story-telling guided this study. The methodology adopted was action research, in which the researcher has served as an observer-participant. The study included 14 children aged three to four years of Children's Social Center of a mid-sized city in São Paulo State. To collect data, pairs were prepared stories with pictures that express the situation / proposed dilemma. The proposed instrument was applied in the participating children before and after an intervention with 13 meetings in which the values were worked generosity, friendship and justice. The results show that: the pictures helped the children understand the dilemmas and helped to issue responses; detected the need to adapt the stories / dilemmas for the age of the children interviewed who demonstrated effectively understand the proposal and context of the story, identifying the moral conflict and positioning on it; the intervention enabled the qualitative elevation of moral judgment of children and an improvement in the dialogic and participatory capacity of the group. It is considered that moral development can be stimulated from an early age by means of an intentional work involving.
Issue Date: 
29-Feb-2016
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Avaliação do Juízo Moral
  • Contação de histórias
  • Desenvolvimento moral
  • Educação Infantil
  • Child development
  • Moral Development
  • Moral Judgment
  • Teaching material construction
  • Storytelling
URI: 
Access Rights: 
Acesso restrito
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/136464
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.