You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/136500
Title: 
Ensino de física com histórias em quadrinhos: o astronauta em magnetar
Author(s): 
Barros, Gustavo Ferraz de
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • This monograph has the inspiring theme using Comic Books in physics education. The Comic Books are objects, which are part of our current daily life, in newspaper, magazines, comics and electronic media, and providing entertainment to the readers. Beyond this property, the ludic nature and linguistics become an interesting material when applied on Education. Our goal was to research an analyze a Comic Book that could be used in a Physics class. The chosen material was Astronauta Magnetar from Danilo Beyruth. With this Comic Book, we perform a short course with students from three High School grade, where the themes of labor were Astrophysics and Electromagnetism. From the results of this short course, we prepared a lot of comments and discussions about the role of Comic Books in a classroom, as an significant instrument for Physics Education
  • Esta monografia tem como tema inspirador o uso de Histórias em Quadrinhos (HQ) no Ensino de Física. Os Quadrinhos são objetos que fazem parte do nosso cotidiano atual, em jornais, revistas, gibis e meios eletrônicos, e proporcionam entretenimento aos leitores. Além dessa característica, a natureza lúdica e linguística tornam tal material interessante quando aplicadas a Educação. O nosso objetivo foi o de pesquisar e analisar uma História em Quadrinhos que pudesse ser utilizada em uma aula de Física. O material escolhido foi Astronauta Magnetar de Danilo Beyruth. Com esta HQ, realizamos um minicurso com alunos das três séries do Ensino Médio, onde trabalhamos os temas Astrofísica e Eletromagnetismo. A partir dos resultados deste minicurso, elaboramos uma série de comentários e discussões a respeito do papel das Histórias em Quadrinhos dentro de uma sala de aula, como um instrumento significativo para o Ensino de Física
Issue Date: 
2015
Citation: 
BARROS, Gustavo Ferraz de. Ensino de física com histórias em quadrinhos: o astronauta em magnetar. 2015. 90 f. Trabalho de conclusão de curso (licenciatura - Física) - Universidade Estadual Paulista, Instituto de Geociências e Ciências Exatas, 2015.
Time Duration: 
90 f.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Física - Estudo e ensino
  • Histórias em quadrinhos
  • Ensino - Meios auxiliares
  • Astrofisica
  • Eletromagnetismo
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/136500
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.