You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/136903
Title: 
El papel de la institución en el escoger, acoger y acompañar al profesor universitario
Other Titles: 
  • The role of the institution in choosing, receiving and chaperone professors in the university
  • O papel da instituição para escolher, acolher e acompanhar ao professor universitário
Author(s): 
Ferreira, Maria de Lourdes da Silva Marques
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
0120-5307
Abstract: 
  • Objective. To analyze the role of the institution in choosing, receiving and chaperone professors. Methodology. Qualitative study, which body analysis was composed of 32 participations in a thematic forum of a group of nine health professionals. Results. After professor hiring it is necessary to receive and chaperone him. Professors with longer time in the institution represent a more important role in the admission of the new professor. Chaperone process is an opportunity to change and redefine the rules, and should be supported by permanent evaluation. The university as a legitimate learning scenario, production and knowledge reconstitution, should accompany changes of contemporary science and support the interdisciplinary demands in the new knowledge construction. Conclusion. It is fundamental the role of the university receiving and chaperoning teachers from joining. As well university should favor the growth of the professor, not only by supporting the challenges of their pedagogic activity, but mainly through the respect of autonomy.
  • Objetivo. Analizar el papel de la institución en el proceso de escoger, acoger y acompañar al profesor universitario. Metodología. Estudio cualitativo cuyo cuerpo de análisis estuvo compuesto por 32 participaciones en un foro temático de un grupo de nueve profesionales del área de la salud. Resultados. Después de la contratación del profesor es necesario acogerlo y acompañarlo. Los profesores con mayor tiempo en la institución representan un papel importante en la acogida del nuevo compañero. El proceso de acompañamiento es una oportunidad para cambios y redefinición de reglas y debe ser apoyado por la evaluación permanente. La universidad como escenario legítimo de aprendizaje, producción y reconstrucción de conocimiento debe acompañar las transformaciones de la ciencia contemporánea y apoyar las exigencias interdisciplinarias en la construcción de nuevo conocimiento. Conclusión. Es fundamental el papel de la universidad en acoger y acompañar al docente desde su vinculación; así mismo la universidad debe favorecer el crecimiento del profesor, no solo apoyando los desafíos de su actividad pedagógica, sino principalmente a través del respeto de su autonomía.
  • Objetivo. Analisar o papel da instituição ao escolher, acolher e acompanhar ao professor universitário. Metodologia. Estudo qualitativo, cujo corpo de análise esteve composto por 32 participações num foro temático de um grupo de nove profissionais da área da saúde. Resultados. Depois da contratação do professor, é necessário acolhê-lo e acompanhá-lo. Os professores com maior tempo de instituição representam um papel importante na acolhida do novo colega. O processo de acompanhamento é uma oportunidade para mudanças e redefinição de regras, e deve ser apoiado pela avaliação permanente. A universidade como palco legítimo de aprendizagem, produção e reconstrução de conhecimento deve acompanhar as transformações da ciência contemporânea e apoiar as exigências interdisciplinares na construção de novo conhecimento. Conclusão. É fundamental o papel da universidade em acolher e acompanhar ao docente desde sua vinculação; assim mesmo a universidade deve favorecer o crescimento do professor, não só apoiando os desafios de sua atividade pedagógica, senão principalmente através do respeito de sua autonomia.
Issue Date: 
2011
Citation: 
Investigación y Educación en Enfermería, v. 29, n. 1, p. 68-76, 2011.
Time Duration: 
68-76
Keywords: 
  • Professor
  • Training support
  • Continuing education
  • Docente
  • Apoyo a la formación profesional
  • Educación continua
  • Docentes
  • Apoio ao desenvolvimento de recursos humanos
  • Educação continuada
Source: 
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3731900
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/136903
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.