You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/136919
Title: 
Construindo significados sobre gerência da assistência: um estudo fenomenológico
Other Titles: 
  • Building meanings about management assistance: a phenomenological study
  • Construyendo significados sobre la gestión de la atención: un estudio fenomenológico
Author(s): 
Institution: 
  • Universidade Estadual Paulista (UNESP)
  • Universidade de São Paulo (USP)
ISSN: 
1677-3861
Sponsorship: 
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
Abstract: 
  • The study aims to understand the meaning that nursing students give to the management of nursing care. For this purpose, we chose the qualitative approach, based on phenomenology. The settings of the study were two undergraduate nursing courses at a public university, located in Sao Paulo State. Directive interview conductedwith 26 students. According to the reports, the themes were organized and interpreted; a synthesis of significantunits was performed emerging the theme ?Meaning of Management Assistance? and subthemes ?The definition and role of management of care?, ?Care management process?; ?Purpose of care management?, ?Management and Assistance?. Speeches reveal that, at different times, the definition of management assistance brought as acoordination process of the work unit, so that the articulations with direct patient care rarely expressed. The results provide the control and human resources organization as main activities of management assistance. Some of the activities mentioned by students about management assistance are organizational and minimally articulated to direct patient care. Understanding the meaning of management assistance for undergraduatestudents is an act of rethinking the practice of teaching and learning.
  • El estudio tuvo como objetivo comprender el significado que los estudiantes de enfermería atribuyen a la gestión de la atención. Hemos elegido el enfoque cualitativo basado en la fenomenología. El escenario del estudio fueron dos cursos de Graduación en Enfermería de una Universidad Pública ubicada en São Paulo. Se realizó entrevista directiva con 26 estudiantes. A partir de los relatos, los temas fueron organizados e interpretados; siendo realizada una síntesis de las unidades significativas, revelando el tema "Significado de la Gestión de la Atención" y los subtemas "La definición y el papel de la gestión de la atención"; "El proceso de gestión de la atención"; "Propósito de la gestión de la atención"; y "La Gestión y el Cuidado". En varias ocasiones la definición de gestión de la atención fue usada como proceso de coordinación de la unidad de trabajo, siendo las articulaciones con el cuidado directo al paciente raramente manifestadas. Los resultados indicaron como principales actividades el control y la organización de los recursos humanos. Algunas de las actividades citadas son organizacionales y están mínimamente articuladas a la atención directa al paciente. Comprender el significado de la gestión de la atención para los estudiantes de enfermería es un acto de repensar la práctica de la enseñanza y del aprendizaje.
  • O estudo objetivou compreender o significado que os estudantes de enfermagem atribuem à gerência da assistência de enfermagem. Para essa finalidade optou-se pela abordagem qualitativa, na vertente da fenomenologia. O cenário do estudo foram dois cursos de Graduação em Enfermagem de uma Universidade Pública, situada no Estado de São Paulo. Foi realizada entrevista diretiva com 26 estudantes. A partir dos relatos,os temas foram organizados e interpretados, sendo realizada uma síntese das unidades significativas emergindo o tema ?Significado da Gerência da Assistência? e os sub-temas ?A definição e o papel da gerência da assistência?; ?O processo da gerência da assistência?; ?Finalidade da gerência da assistência?; ?A Gerência e a Assistência?. Em diversos momentos a definição de gerência da assistência foi trazida como processo de coordenação da unidade de trabalho, sendo que as articulações com o cuidado direto ao paciente foram poucas vezes manifestadas. Os resultados apontam como uma das principais atividades da gerência da assistência o controle e organização de recursos humanos. Algumas das atividades citadas são organizacionais e minimamente articuladas à assistência direta ao paciente. Compreender o significado da gerência da assistência para o graduando de enfermagem é um ato de repensar a prática de ensino e aprendizado.
Issue Date: 
2014
Citation: 
Ciência, Cuidado & Saúde, v. 13, n. 3, p. 563-570, 2014.
Time Duration: 
563-570
Keywords: 
  • Hospital administration
  • Patient care management
  • Education
  • Nursing
  • Administración hospitalaria
  • Manejo de atención al paciente
  • Educación
  • Enfermería
  • Administração Hospitalar
  • Educação
  • Enfermagem
Source: 
http://dx.doi.org/10.4025/cienccuidsaude.v13i3.23245
URI: 
Access Rights: 
Acesso restrito
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/136919
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.