Please use this identifier to cite or link to this item:
http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/137193
- Title:
- Auto-organização, complexidade e formação da consciência bioética
- Universidade Estadual Paulista (UNESP)
- 1981-8253
- This article introduces the concepts of self-organization and autonomy as presented by the thought of Michel Debrun and Edgar Morin and their relationship to the development of a bioethical conscience by means of the school educational process. The proposal aims to contribute to the development of autonomy of students and thus be conducive to their self-organization as “responsible ethical subjects”.
- O presente artigo apresenta os conceitos de auto-organização e autonomia, a partir dos pensamentos de Michel Debrun e Edgar Morin, bem como uma discussão a respeito da formação da consciência bioética no processo educativo escolar. Essa consciência seria em parte o resultado de um processo “hetero-organizativo”, partindo de ações do educador que contribuam para o desenvolvimento da autonomia dos educandos e, assim, favoreçam sua auto-organização enquanto “sujeito ético responsável”.
- 2014
- Bioethikós, v. 8, n. 1, p. 75-79, 2014.
- 75-79
- Conscience
- Education
- Bioethics
- Consciência
- Educação
- Bioética
- http://www.saocamilo-sp.br/novo/publicacoes/publicacoesSumario.php?ID=155560&rev=b&sum=155617&idioma=pt
- Acesso restrito
- outro
- http://repositorio.unesp.br/handle/11449/137193
There are no files associated with this item.
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.