You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/137193
Title: 
Auto-organização, complexidade e formação da consciência bioética
Author(s): 
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
ISSN: 
1981-8253
Abstract: 
  • This article introduces the concepts of self-organization and autonomy as presented by the thought of Michel Debrun and Edgar Morin and their relationship to the development of a bioethical conscience by means of the school educational process. The proposal aims to contribute to the development of autonomy of students and thus be conducive to their self-organization as “responsible ethical subjects”.
  • O presente artigo apresenta os conceitos de auto-organização e autonomia, a partir dos pensamentos de Michel Debrun e Edgar Morin, bem como uma discussão a respeito da formação da consciência bioética no processo educativo escolar. Essa consciência seria em parte o resultado de um processo “hetero-organizativo”, partindo de ações do educador que contribuam para o desenvolvimento da autonomia dos educandos e, assim, favoreçam sua auto-organização enquanto “sujeito ético responsável”.
Issue Date: 
2014
Citation: 
Bioethikós, v. 8, n. 1, p. 75-79, 2014.
Time Duration: 
75-79
Keywords: 
  • Conscience
  • Education
  • Bioethics
  • Consciência
  • Educação
  • Bioética
Source: 
http://www.saocamilo-sp.br/novo/publicacoes/publicacoesSumario.php?ID=155560&rev=b&sum=155617&idioma=pt
URI: 
Access Rights: 
Acesso restrito
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/137193
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.