You are in the accessibility menu

Please use this identifier to cite or link to this item: http://acervodigital.unesp.br/handle/11449/138544
Title: 
A mulher escrita: notas sobre a (in)visibilidade feminina no material didático do ensino médio de Língua Portuguesa e Literatura do estado de São Paulo
Author(s): 
Ponciano, Jéssica Kurak
Institution: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Abstract: 
  • This research belongs to the research line of Education Process, differences and values, from the Post-graduation Program in Education of the FCT-UNESP of Presidente Prudente, and it aims to reflect on the female representation in textbooks made by the Education Secretary of São Paulo to high school. It is aimed, through the use of feminist line of thought, problematize the hegemonic gender representation which reiterate and emphasize prejudice and inequality attitudes between men and women. It reflects, through Feminist Studies, about the possibilities of doing a pedagogical action originated from a perspective that breaks with the patriarchal bias, showing the important of the feminist line of thought as a possibility to problematize the gender relations. We discuss the Feminist Literary Criticism as a theoretical and criticism tool which enables identify the gender stereotypes present in literary books that are part of the Student's Portuguese and Literature Textbook of high school. It was elaborated an analysis of texts presented in these textbooks, presenting how the material is structured, and narrating the public policies that motivated the confection of these textbook. Finally, it is presented the results of the analysis and the reflection on the importance of problematizing the gender in order to the accomplishment of a fairer and more inclusive pedagogy to all member of the school community
  • Pertencente à linha de pesquisa Processos Formativos, diferenças e valores, do Programa de pós-graduação em Educação da FCT-UNESP de Presidente Prudente, esta pesquisa tem como finalidade refletir sobre as representações femininas no material didático confeccionado pela Secretaria Estadual de Educação de São Paulo para o Ensino Médio. Objetivamos, através da utilização das correntes de pensamento feministas, problematizar as representações hegemônicas de gênero que reiteram e enfatizam atitudes de preconceito e desigualdades entre homens e mulheres. Refletimos, por meio dos Estudos Feministas, sobre as possibilidades de realização de um fazer pedagógico a partir de uma perspectiva que rompa com o viés patriarcal; apresentando a importância da corrente de pensamento feminista como possibilidade de problematização das relações de gênero. Discutimos a Crítica Literária Feminista como ferramenta teórica e crítica que possibilita identificar os estereótipos de gênero presentes nos textos literários que compõe os Cadernos do/a Aluno/a de Língua Portuguesa e Literatura do Ensino Médio. Elaboramos uma análise dos textos que compõe os Cadernos do/a Aluno/a de Língua Portuguesa e Literatura, apresentando o modo como o material é estruturado, e narrando as iniciativas públicas que motivaram a confecção dos manuais didáticos. Por fim, apresentamos os resultados das análises e refletimos sobre a importância de problematizações acerca do gênero para a realização de uma pedagogia mais justa e inclusiva a todos/as os/as membros/as da comunidade escolar
Issue Date: 
26-Nov-2015
Citation: 
PONCIANO, Jéssica Kurak. A mulher escrita: notas sobre a (in)visibilidade feminina no material didático do ensino médio de Língua Portuguesa e Literatura do estado de São Paulo. 2015. 174 f. Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2015.
Time Duration: 
174 f. : il.
Publisher: 
Universidade Estadual Paulista (UNESP)
Keywords: 
  • Educação
  • Ensino
  • Feminismo
  • Material didático
  • Identidade sexual
  • Theaching
URI: 
Access Rights: 
Acesso aberto
Type: 
outro
Source:
http://repositorio.unesp.br/handle/11449/138544
Appears in Collections:Artigos, TCCs, Teses e Dissertações da Unesp

There are no files associated with this item.
 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.